O R D I N
privind
aprobarea Metodologiei de înscriere a
copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022 și a Calendarului
înscrierii
Având
în vedere prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență nr. 212/2020
privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și
pentru modificarea și completarea unor acte normative,
Raportat la prevederile art. 23 și art. 29 din Legea educației
naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art. 90 (1) din Regulamentul-cadru de
organizare şi funcţionare a
unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul
5447/2020, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul
prevederilor art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2020
privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării, cu
modificările ulterioare,
MINISTRUL EDUCAȚIEI
emite prezentul ordin:
Art. 1.
– Se aprobă Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru
anul școlar 2021-2022, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2.
– Se aprobă Calendarul înscrierii în
învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022, prevăzut în anexa nr. 2, care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3.
– Direcția Generală Învățământ Preuniversitar, Direcția Generală Minorități și
Relația cu Parlamentul, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului
București, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul
Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și unităţile de
învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4.
– Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
MINISTRU,
Sorin-Mihai CÎMPEANU
București
Nr.
3473
Data:
10.03.2021
METODOLOGIE DE ÎNSCRIERE A COPIILOR
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR
pentru anul școlar 2021-2022
Cap. I
Dispoziții generale
Art.1. (1)
Înscrierea copiilor în
învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022 se face în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii.
(2) Inspectoratele școlare soluționează orice situație legată
de înscrierea în învățământul primar în interesul superior al elevului și în
limitele legii.
Art. 2 În sensul prezentei
metodologii, următorii termeni se definesc astfel:
a)
prin domiciliu se
înțelege inclusiv reședința.
b)
prin părinţi se
înţelege inclusiv tutorele legal instituit sau reprezentantul legal.
c)
școala de
circumscripție reprezintă unitatea de școlară aflată în proximitatea
domiciliului elevului;
d)
circumscripția școlară
reprezintă totalitatea străzilor arondate unității de învățământ respective de
către inspectoratul școlar.
Art.3. (1) Inspectoratele școlare pot decide reconfigurarea
circumscripțiilor școlare până la data începerii înscrierilor, astfel încât să
asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare,
în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite
cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripția școlară
stabilită în anul școlar anterior, precum și în alte situații justificate, cum
ar fi eliminarea segregării școlare, rezultată din segregarea pe criteriul
mediului de rezidență.
(2) Inspectoratele școlare pot decide extinderea activității
didactice în situația unităților de învățământ care au un număr mare de solicitări
de înscriere în clasa pregătitoare, în alte unități de învățământ care au
spații disponibile.
(3) Pentru informarea părinților și a publicului interesat
circumscripțiile școlare, planul de școlarizare, respectiv numărul de clase
pregătitoare alocate sunt afișate la fiecare unitate de învățământ, inclusiv pe
site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar, conform
Calendarului înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022,
prevăzut în anexa nr. 2 la ordin .
(4) În localitățile în care funcționează unități de
învățământ teologic/confesional, de arte și sportiv, precum și unități de
învățământ cu profil pedagogic care școlarizează nivelul de învățământ primar,
inspectoratele școlare decid dacă acestor unități li se alocă sau nu
circumscripție școlară.
(5) În cazul în care unităților de învățământ menționate la
alin. (4) li se alocă circumscripție școlară, procedura de înscriere în clasa
pregătitoare este cea prevăzută la cap. V, VI și VII.
(6) În cazul în care unităților de învățământ menționate la
alin. (4) nu li se alocă circumscripție școlară, procedura de înscriere în
clasa pregătitoare este cea prevăzută la cap. XI pentru unitățile de învățământ
particular.
(7) Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ au
obligația de a asigura permanent informarea și consilierea părinților referitor
la prevederile legii și ale prezentei metodologii în ceea ce privește
înscrierea copiilor în învățământul primar. Directorul unității de învățământ
desemnează o persoană, care răspunde la solicitările părinților.
(8)
Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ, cu sprijinul organizațiilor
nonguvernamentale și administrației locale, desfășoară campanii de mediatizare
a procesului de înscriere în învățământul primar a copiilor care provin din
medii defavorizate, ai căror părinți au
un acces redus la informații, aflați în dificultate.
Art.4 (1) Numărul de
locuri care se acordă, prin cifra de școlarizare, pentru clasa pregătitoare, în
învățământul de stat, este cel puțin egal cu numărul copiilor care au împlinit
vârsta pentru a începe învățământul primar, asigurând fiecărui copil un loc.
(2) Numărul de clase pregătitoare cuprins în planul de
școlarizare alocat de inspectoratul școlar fiecărei unități de învățământ se
stabilește la propunerea conducerii unităților de învățământ, în funcție
de capacitatea de cuprindere a acesteia,
determinată de numărul sălilor de clasă în care poate fi organizat, în mod
corespunzător, procesul de învățământ la clasa pregătitoare, dar și la
celelalte clase ale școlii, și de obligativitatea cuprinderii în unitatea de
învățământ a tuturor copiilor din circumscripția școlară.
(3) La alocarea numărului de clase pregătitoare se ține
cont de numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe învățământul
primar, de arondarea străzilor la unitățile de învățământ, precum și de
efectivul maxim de elevi la clasă prevăzut la art. 63 alin. (1) lit. c) din
Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările
ulterioare.
Cap. II Condiții de înscriere în
învățământul primar
Art. 5 (1) Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până
la data de 31 august 2021, inclusiv, au obligația de a înscrie copiii în
învățământul primar în clasa pregătitoare, în conformitate cu prevederile legii
și ale prezentei metodologii.
(2) Procesul de înscriere în învățământul primar nu este
condiționat de frecventarea grupei mari a învățământului preșcolar.
Art. 6 (1)
Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie - 31
decembrie 2021, inclusiv, pot să își înscrie copiii în învățământul primar, în
clasa pregătitoare, dacă nivelul lor de dezvoltare este corespunzător.
(2) În situația copiilor menționați la alin. (1) care au
frecventat grădinița, înscrierea în clasa pregătitoare se face la solicitarea
scrisă a părinților, în baza recomandării eliberate de unitatea de învățământ
cu nivel preșcolar. Solicitarea de eliberare a recomandării prevăzute la Anexa nr. 1 la prezenta Metodologie poate fi depusă direct la unitatea de
învățământ sau transmisă prin poștă/mijloace electronice. La solicitarea
părintelui, unitatea de învățământ cu nivel preșcolar poate transmite
recomandarea și prin poștă cu confirmare de primire sau prin mijloace
electronice.
(3) Părinții, ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în
perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2021, inclusiv, care nu optează pentru
înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în anul școlar 2021-2022 sau ai celor
pentru care nivelul de dezvoltare nu este corespunzător pentru parcurgerea cu
succes a clasei pregătitoare vor fi consiliați în vederea înscrierii copiilor
la grădiniță, în grupa mare.
Art. 7. - (1) Evaluarea dezvoltării copiilor, menționată la art. 6
alin. (1), se efectuează de către
centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București
de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE)
doar în situația copiilor care nu au frecventat grădinița sau care s-au întors
din străinătate, în perioada prevăzută de Calendarul
înscrierii în învățământul primar.
(2) Comisia județeană/a municipiului București de
înscriere a copiilor în învățământul primar, denumită în continuare Comisia județeană / a municipiului
București, poate decide organizarea activității de evaluare a dezvoltării
copiilor în locații accesibile, pentru a evita deplasarea pe distanțe lungi a
copiilor și a părinților acestora.
(3) Părinții copiilor menționați
la alin. (1) depun/transmit prin e-mail sau prin poștă, la CJRAE/CMBRAE, cererea-tip în care se solicită evaluarea copilului în vederea
stabilirii nivelului de dezvoltare a acestuia, prevăzută în Anexa nr. 2 la prezenta Metodologie.
(4) Perioada de desfășurare a activității de evaluare a
dezvoltării copiilor, efectuată de CJRAE/CMBRAE, precum și adresele acestor
instituții la care se desfășoară evaluarea sunt afișate la avizierul și pe
site-ul unităților de învățământ, CJRAE/CMBRAE și al inspectoratului școlar.
Activitatea va fi realizată în intervalul orar 10,00-18,00, în baza unei
programări telefonice, astfel încât programul de desfășurare să poată fi
adaptat pentru asigurarea tuturor măsurilor de siguranță și sănătate a copiilor
și părinților.
(5) Rezultatul evaluării dezvoltării copilului este
comunicat în scris, prin e-mail sau prin poștă, cu confirmare de primire, după
caz, sau este înmânat direct părintelui/ tutorelui legal instituit/
reprezentantului legal care a solicitat evaluarea. Rezultatul evaluării nu
poate fi contestat și are caracter confidențial.
(6) Unitățile de învățământ care școlarizează la nivel
preșcolar și CJRAE/CMBRAE transmit Comisiei județene/a municipiului București
listele nominale ale copiilor cărora li s-au eliberat recomandări, respectiv
procesele-verbale cu numele copiilor și rezultatele evaluării, după caz.
Art. 8 În clasa pregătitoare din învățământul special și
învățământul special integrat cu clasa/ grupa sunt înscriși copii cu cerințe
educaționale speciale care împlinesc vârsta de 8 ani până la data începerii
anului școlar. La solicitarea scrisă a părinților pot fi înscriși în clasa
pregătitoare și copii cu cerințe educaționale speciale cu vârste cuprinse între
6 și 8 ani la data începerii anului școlar.
Cap. III
Alegerea unității de învățământ la care va fi înscris copilul
Art. 9. - (1) Toți copiii ai căror părinți solicită înscrierea în
clasa pregătitoare la școala de circumscripție sunt înmatriculați la unitatea
de învățământ solicitată.
(2) Pe locurile libere, se înscriu și, ulterior, se
înmatriculează copiii care provin din alte circumscripții școlare, inclusiv din
alte localități, în conformitate cu solicitările părinților și cu prevederile prezentei metodologii.
(3) În sensul prezentei metodologii, numărul locurilor
libere la clasa pregătitoare este stabilit ca diferență între numărul de locuri
alocate pentru clasa pregătitoare și numărul de copii din circumscripție care
trebuie înscriși la acel nivel de clasă.
Art.10. - (1) În situația în care într-o unitate de învățământ
numărul cererilor de înscriere primite de la părinți al căror domiciliu se află în afara
circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere definit
conform art. 10 alin.(3), se aplică criterii de departajare generale și
specifice, stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) Criteriile generale de departajare care se aplică în
situația prevăzută la alin. (1) sunt următoarele:
a) existența unui certificat medical de încadrare în grad
de handicap a copilului;
b) existența unui document care dovedește că este orfan de
ambii părinți. Situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru
de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de
ambii părinți;
c) existența unui document care dovedește că este orfan de
un singur părinte;
d) existența unui frate/a unei surori
înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă.
(3) În cazul în care numărul cererilor de înscriere din
afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere,
repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii
generale de departajare cumulate de către fiecare copil: se repartizează la
început copiii care îndeplinesc trei dintre criteriile menționate la alin. (2),
apoi copiii care îndeplinesc două dintre criterii și, în final, copiii care
îndeplinesc doar unul dintre criteriile menționate la alin. (2).
(4) În caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii
care îndeplinesc același număr de criterii generale de departajare, ordinea de
prioritate a criteriilor este cea menționată la alin. (2).
(5) Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de
fiecare unitate de învățământ și se aplică în situația prevăzută la alin. (1),
după aplicarea criteriilor generale menționate la alin. (2). Pentru criteriile
specifice stabilite, unitatea de învățământ indică documentele doveditoare pe
care părintele trebuie să le depună în momentul completării/validării
cererii-tip de înscriere.
(6) Criteriile specifice de departajare stabilite de
unitatea de învățământ trebuie să țină cont de faptul că toți copiii au
drepturi egale de acces la educație, indiferent de condiția socială și
materială, de sex, rasă, naționalitate, confesiune și nu pot include existența
unor liste de preînscrieri, organizate în afara calendarului înscrierii, sau
orice alte proceduri care nu respectă spiritul și litera prezentei metodologii.
(7) În cazul în care la o unitate de învățământ, pe
ultimul loc liber, este înmatriculat un copil din altă circumscripție școlară,
fratele său geamăn/sora sa geamănă este admis/admisă la aceeași unitate de
învățământ, peste numărul de locuri alocat.
Art. 11. - (1) Criteriile specifice de departajare menționate la
art. 11 alin. (5) sunt elaborate în urma consultării cadrelor didactice și a
partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al
părinților/asociația de părinți și sunt aprobate de Consiliul de administrație
al unității de învățământ, după verificarea existenței unor circumstanțe
discriminatorii de către consilierul juridic al inspectoratului școlar.
(2) Criteriile specifice de departajare se fac publice, la
data menționată în Calendarul înscrierii în învățământul primar, pentru anul
școlar 2021- 2022, prin afișare la sediul unității de învățământ. După această
dată, modificarea ori adăugarea altor criterii specifice de departajare este
interzisă.
Cap.
IV Informarea publicului privind procedura de înscriere
Art. 12. - (1) Comisia județeană/a municipiului București asigură:
a) instituirea și funcționarea unei linii telverde, care
va funcționa până la data de 4 iunie 2021, la care părinții/ tutorii legal
instituiți/reprezentanții legali și alte persoane interesate pot obține,
gratuit, informații referitoare la înscrierea copiilor în învățământul primar.
b) afișarea tuturor informațiilor referitoare la
înscrierea în învățământul primar, inclusiv circumscripțiile școlare și planul
de școlarizare, la fiecare unitate de învățământ din județ, precum și pe
site-ul inspectoratului școlar.
(2)
Inspectoratele școlare postează pe site-ul instituției, pe prima pagină, la
rubrica „Înscrierea în învățământul primar 2021”, următoarele date:
a)
informații cu privire la circumscripțiile școlare pentru fiecare unitate de
învățământ: denumirea și adresa unității de învățământ, străzile/adresele
arondate unității de învățământ, numărul de clase pregătitoare alocate, adresa
site-ului unității de învățământ (pentru unitățile care au site), în format
standard;
b)
informații cu privire la linia telverde, instituită la nivelul inspectoratului
școlar: numărul de telefon telverde, data de la care acesta este funcțional, programul de funcționare,
alte informații utile;
c)
Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar
2021-2022 și calendarul înscrierii;
d) modalitatea de stabilire a
numărului de locuri libere ;
e) criteriile de departajare generale și
specifice care sunt utilizate în cazul în care numărul de opțiuni pentru
respectiva unitate de învățământ este mai mare decât numărul de locuri libere.
(3) Comisia județeană/a municipiului București coordonează
organizarea ședințelor de informare și consiliere a părinților copiilor înscriși
la grădiniță și care încep învățământul primar în anul școlar 2021-2022 și iau
toate măsurile pentru comunicarea, către mijloacele de comunicare în masă, a
informațiilor legate de înscrierea în învățământul primar, inclusiv
posibilitatea de informare la linia telverde și numărul acestuia.
(4)
Toate unitățile de învățământ în care se va desfășura activitatea clasei
pregătitoare în anul școlar 2021-2022 au obligația de a oferi informații
referitoare la procedura de înscriere a copiilor în învățământul primar și de a
organiza acțiuni de promovare a ofertei școlii pe site sau prin afișare la
avizierul școlii.
(5) Fiecare unitate de învățământ
încarcă pe site-ul propriu, pe lângă denumirea și adresa unității de
învățământ, străzile/adresele arondate unității de învățământ, numărul de clase
pregătitoare alocate, modalitatea de stabilire a
numărului de locuri libere, criteriile de
departajare generale și specifice care sunt utilizate în cazul în care numărul
de opțiuni pentru respectiva unitate de învățământ este mai mare decât numărul
de locuri libere, precum și alte informații care să permită părinților
să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unității, cum
ar fi: posibilitatea organizării procesului de învățământ în cadrul unei grădinițe
aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala, posibilitatea
organizării programului „Școala după școală”, fotografii ale spațiului în care
se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare. Pentru asigurarea protecției
datelor personale, în fotografiile care
sunt postate pe site nu trebuie să apară persoane.
(6)
În situația în care unitățile de învățământ nu au site propriu, informațiile
menționate la alin. (5) vor fi încărcate pe site-ul inspectoratului școlar.
Cap. V
Procedura de înscriere în învățământul primar
Art.13. (1) Înscrierea în învățământul
primar se face prin depunerea unei cereri-tip de înscriere însoțită de
documente justificative.
(2) Cererea-tip de înscriere se poate completa online,
transmite prin e-mail, prin poștă sau se poate depune la secretariatul unității
de învățământ la care părintele dorește înscrierea copilului, în perioada
prevăzută de Calendarul înscrierii în învățământul primar.
(3) În situația
completării online a cererii de înscriere sau a transmiterii prin e-mail sau
prin poștă, părintele va transmite unității de învățământ declarația-tip pe
proprie răspundere, prevăzută în Anexa nr. 3 la prezenta Metodologie, cu
privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere, respectiv
recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare, în situația menționată la art.
6 alin. (1).
(4) Validarea cererii-tip de înscriere este obligatorie și
se face la unitatea de învățământ la care părintele solicită înscrierea sau
prin intermediul mijloacelor electronice și constă în compararea datelor
introduse în aplicația informatică cu documentele transmise de către părinte.
Prezentarea de înscrisuri false se pedepsește conform legii și atrage pierderea
locului obținut prin fraudă.
(5) În situația depunerii cererii-tip de înscriere și a
documentelor justificative direct la unitatea de învățământ, verificarea și
validarea datelor introduse se fac în prezența părintelui și a cel puțin unui
membru din comisia de înscriere, conform programării realizate de către
unitatea de învățământ.
(6) În perioada
prevăzută de Calendarul înscrierii în învățământul primar, conducerile
unităților de învățământ asigură prezența unui număr suficient de persoane din
comisia de înscriere și stabilesc programul de lucru al comisiei în schimburi,
atât în program de dimineață, cât și de după amiază, în intervalul orar
8,00-18,00 (luni-joi), respectiv 8,00 – 17,00 (vineri), pentru a sprijini
participarea părinților la procedurile de completare/validare a cererilor-tip
de înscriere.
(7) Conducerile unităților de învățământ și inspectoratele
școlare se asigură că programul de completare/validare a cererilor-tip de
înscriere în învățământul primar este adaptat solicitărilor părinților permite
procesarea tuturor solicitărilor și asigură fluența procedurilor, evitând
aglomerația.
(8) În vederea asigurării fluenței procedurilor și a
evitării aglomerației, unitățile de învățământ asigură inclusiv posibilitatea
de programare telefonică a părinților pentru completarea și/sau validarea
cererilor-tip de înscriere. Numărul de telefon la care părinții pot apela este
afișat la avizierul unității de învățământ, pe site-ul acesteia, dacă există,
și pe site-ul inspectoratului școlar.
(9) Unitățile de învățământ
informează părinții că ordinea în care se programează telefonic pentru
completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere sau în care se prezintă
pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere nu presupune
crearea unei liste de preînscriere și/sau acordarea unei priorități la
înscriere. Informația este afișată la secretariatul unității de învățământ, la
avizierul acesteia și pe site-ul școlii, dacă acesta există, și este comunicată
direct părinților la momentul programării telefonice sau al prezentării pentru
completarea/validarea cererii-tip de înscriere.
Art.14.
(1) În situația în care cererea-tip de înscriere se completează la sediul
unității de învățământ la care se dorește înmatricularea copilului, completarea
datelor în aplicația informatică se face în prezența părintelui, de către un membru
al comisiei de înscriere din școală. În acest caz, imediat după completarea
cererii-tip de înscriere, se realizează validarea acesteia. Comisia de
înscriere din fiecare unitate de învățământ
asigură imprimarea unui număr de cereri-tip de înscriere, care să fie
completate de mână de către părinți, în situația în care completarea
cererilor-tip de înscriere nu se poate face direct în aplicația informatică,
din motive obiective, cum ar fi întreruperea alimentării cu energie electrică,
imposibilitatea temporară a conectării la internet și altele asemenea. În
aceste cazuri, comisia informează persoanele care se prezintă pentru înscriere
despre situația apărută și le solicită acestora să completeze manual
cererea-tip de înscriere și să o semneze. Părinții sunt
informați că, după remedierea situației speciale, vor fi invitați din nou la
unitatea de învățământ pentru a verifica datele introduse în aplicația
informatică, pe baza cererii scrise depuse anterior, prin semnarea exemplarului
de cerere-tip tipărit din calculator.
(2) Părintele depune, în momentul completării cererii –
tip de înscriere la unitatea de învățământ, sau, după caz, în momentul
validării acesteia, o copie a actului de identitate propriu și o copie a
certificatului de naștere al copilului, certificate conform cu originalul de
către secretariatul unității de învățământ, pe baza documentelor originale.
(3) În cazul în care cererea-tip de înscriere este
completată pentru un copil care împlinește vârsta de 6 ani în perioada 1
septembrie – 31 decembrie 2021, inclusiv, alături de documentele menționate la
alin. (2) părintele transmite și o copie a recomandării de înscriere în clasa
pregătitoare.
(4) Părinții divorțați depun la
înscriere dovada modului în care se exercită autoritatea părintească și la care
dintre ei a fost stabilită locuința minorului.
(5) În cazul în care solicită înscrierea la altă unitate
de învățământ decât școala de circumscripție, pe lângă documentele menționate
la alin. (2) și, după caz, la alin. (3), părinții depun/transmit pe e-mail sau
prin poștă și documente în copie simplă care dovedesc îndeplinirea criteriilor
de departajare, stabilite în conformitate cu art. 10.
(6) În cazul în care solicită înscrierea la altă unitate
de învățământ decât școala de circumscripție, părintele menționează, prin
bifarea acestei opțiuni în cererea-tip de înscriere, dacă este de acord cu
înscrierea copilului la școala de circumscripție, în situația în care acesta nu
este admis la școala solicitată, din lipsă de locuri libere.
Art.15. - (1) Inspectoratele școlare și
unitățile de învățământ informează părinții prin
afișare la avizier și postare pe site-urile instituțiilor, după caz, cu privire
la faptul că aplicația informatică nu permite înscrierea la mai multe unități
de învățământ.
(2) În cazul în
care aplicația informatică semnalează că pentru copilul respectiv a mai fost
depusă o cerere de înscriere la altă unitate de învățământ, înscrisă în baza de
date, întrucât a fost validată, dosarul de înscriere nu este acceptat și rămâne
valabilă opțiunea deja asumată pentru altă unitate de învățământ.
(3) Pentru validarea cererii-tip de înscriere, în situația
în care părintele depune direct documentele la
unitatea de învățământ, un membru al comisiei de înscriere din unitatea de
învățământ tipărește fișa completată în aplicația informatică, în prezența
părintelui.
(4) Validarea fișei tipărite din aplicația informatică
poate fi realizată prin semnătură la sediul unității de învățământ sau prin
mijloace electronice, după caz.
(5) În situația în care comisia de înscriere din unitatea
de învățământ identifică erori sau neclarități în completarea cererii-tip sau
în documentele depuse/transmise, părinții/ tutorii legal instituiți/
reprezentanții legali vor fi contactați de către comisia de înscriere în învățământul
primar din unitatea de învățământ în vederea remedierii acestora, iar procesul
de validare se reia în conformitate cu prevederile alineatelor (3) și (4) cu
încadrarea în termenele prevăzute de Calendarul
înscrierii în învățământul primar, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Art. 16. - (1) După încheierea perioadei de completare și validare
a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare se
face în două etape succesive, după cum urmează:
a)
prima etapă, în care repartizarea
copiilor se face pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din
documentele depuse/transmise de părinți, folosind aplicația informatică și pe
baza deciziilor consiliilor de administrație ale unităților de învățământ,
luate în urma aplicării criteriilor de departajare pentru copiii din alte
circumscripții școlare.
b)
a doua etapă, în care este
asigurată înscrierea, pe locurile libere, a copiilor care nu au participat la
prima etapă sau nu au fost distribuiți, din diferite motive.
(2) În situații excepționale, consiliile de administrație
ale inspectoratelor școlare pot ajusta planul de școlarizare pentru a asigura
accesul la educație al tuturor copiilor care trebuie să fie cuprinși în clasa
pregătitoare în anul școlar 2021-2022.
(3) Inspectoratele școlare informează direcțiile de
specialitate din Ministerul Educației (ME) despre aceste situații și despre
deciziile luate pentru soluționarea lor.
Cap.
VI Prima etapă de înscriere în
învățământul primar
Art. 17. - (1) În prima etapă, procesarea cererilor-tip de
înscriere se desfășoară la Comisia națională de înscriere a copiilor în
învățământul primar, denumită în continuare Comisia
națională, cu ajutorul aplicației informatice și la nivelul unităților de
învățământ, pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din
documentele depuse/ transmise de părinți/ tutori legal instituiți/
reprezentanți legali.
(2) Procesarea cererilor-tip de înscriere se face în
ordine, respectând următoarele priorități:
a) în prima fază sunt admiși la școala de circumscripție
copiii ai căror părinți au solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere.
Repartizarea acestora conform solicitării din cererea-tip de înscriere se
realizează cu ajutorul aplicației informatice;
b) în a doua fază se procesează cererile părinților care
solicită înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de
circumscripție, pe locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor
acestora se realizează la nivelul comisiei de înscriere din unitățile de
învățământ, prin aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare,
iar listele finale sunt validate de către Consiliul de administrație al
unității de învățământ;
c) în a treia fază sunt admiși la școala de circumscripție
copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altă unitate de
învățământ decât școala de
circumscripție, dar nu au fost înmatriculați, din lipsă de locuri. Repartizarea
acestora se realizează cu ajutorul aplicației informatice, dacă în cererea-tip
de înscriere a fost bifată opțiunea de înscriere la școala de circumscripție,
în cazul neadmiterii la școala solicitată.
Art. 18. - (1) În prima fază, cu ajutorul aplicației informatice,
toți copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea la școala de
circumscripție sunt înmatriculați conform opțiunii.
(2) După încheierea primei faze, Comisia națională
comunică comisiilor de înscriere din unitățile de învățământ locurile rămase
libere, stabilite în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3).
Art. 19. - (1) În a doua fază de înscriere, în conformitate cu
Calendarul înscrierii în învățământul primar și cu programul afișat, la fiecare
unitate de învățământ la care au rămas locuri libere, comisia de înscriere din
unitatea de învățământ analizează cererile-tip de înscriere și documentele
depuse/transmise de părinții copiilor care au domiciliul în afara
circumscripției școlare.
(2) În cazul în care numărul solicitărilor este mai mic
sau egal cu numărul locurilor libere, comisia de înscriere validează
înscrierea copiilor respectivi în
unitatea de învățământ, fără nicio restricție.
(3) În cazul în care numărul solicitărilor este mai mare
decât numărul locurilor libere, comisia de înscriere din unitatea de învățământ
aplică criteriile de departajare generale și apoi, dacă este necesar, pe cele
specifice, în vederea stabilirii candidaților care vor fi admiși.
Art. 20. - (1) Până la data precizată în calendarul înscrierii,
Comisia de înscriere în învățământul primar din fiecare unitate de învățământ
la care au rămas locuri libere după prima fază procesează cererile părinților
copiilor proveniți din alte circumscripții școlare și stabilește lista copiilor
care sunt înmatriculați la unitatea de învățământ, în clasa pregătitoare.
Decizia se ia în funcție de numărul de locuri libere, de numărul de cereri și
pe baza criteriilor de departajare.
(2) În conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din
Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, la solicitarea
unităților de învățământ, consiliile de administrație ale inspectoratelor
școlare pot aproba, în situații excepționale, depășirea efectivelor maxime
stabilite de lege pentru clasele pregătitoare la care numărul solicitărilor de
înscriere ale părinților proveniți din alte circumscripții școlare este mare.
(3) Aplicarea criteriilor și stabilirea listei copiilor
declarați admiși în unitatea de învățământ respectivă, a listei cererilor
respinse, din lipsă de locuri, se fac în plenul comisiei și se consemnează
într-un proces-verbal, care rămâne la dosarul comisiei.
(4) Rezultatele analizei și decizia Comisiei de înscriere
din unitatea de învățământ sunt transmise Comisiei județene/a municipiului
București și Comisiei naționale, până la data prevăzută de calendar.
Art. 21. - (1) În a treia fază a primei etape de înscriere, cu
ajutorul aplicației informatice, se procesează cererile părinților care inițial
au solicitat înscrierea la altă unitate de învățământ decât la școala de
circumscripție, dar nu au fost admiși, din lipsă de locuri și au optat, în
cererea-tip de înscriere, pentru întoarcerea la școala de circumscripție.
(2) Având în vedere că locurile copiilor menționați la
alin. (1) au fost rezervate la școala de circumscripție până la această fază,
toți copiii din circumscripția școlară ai căror părinți au optat în cererea-tip
de înscriere pentru întoarcerea la școala de circumscripție, în cazul în care
nu au fost admiși la școala solicitată inițial, sunt înmatriculați la școala de
circumscripție.
Art. 22. - (1) La încheierea primei etape de înscriere, aplicația
informatică stabilește numărul de locuri disponibile de la fiecare unitate de
învățământ.
(2) La încheierea primei etape de înscriere, se consideră
locuri disponibile, pe lângă locurile rămase neocupate după a doua fază de
repartizare, și locurile copiilor din circumscripția școlară respectivă, care
au fost înmatriculați la o altă școală, în faza a doua de înscriere, sau care
nu s-au înscris în nicio unitate de învățământ în această etapă.
Art. 23. - (1) Lista candidaților înmatriculați după prima etapă
se afișează la fiecare unitate de învățământ și pe site-ul inspectoratului
școlar, conform Calendarului înscrierii în învățământul primar. Lista conține
numele și prenumele candidaților înmatriculați.
(2) Locurile disponibile de la toate unitățile de învățământ
din județ/municipiul București, stabilite în conformitate cu prevederile art.
22 alin. (2), sunt afișate la fiecare unitate de învățământ care școlarizează
clasa pregătitoare și pe site-ul inspectoratului școlar, pentru informarea
părinților.
(3) Comisia județeană/a municipiului București afișează
situația completării locurilor la fiecare unitate de învățământ, numărul de
locuri disponibile în sensul art. 22 și numărul copiilor neînscriși după prima
etapă.
(4) Informațiile menționate la alin. (3) se afișează pe
site-ul inspectoratului școlar, precum și la fiecare unitate de învățământ.
Cap. VII A
doua etapă de înscriere în învățământul primar
Art. 24. - (1) Părinții ai copiilor care nu au fost cuprinși într-o
unitate de învățământ în prima etapă de
înscriere sau care nu au participat la aceasta etapă completează o nouă
cerere-tip de înscriere în cea de-a doua etapă, pentru locurile disponibile.
(2) Cererile-tip de înscriere pot fi completate doar
pentru unitățile de învățământ la care există locuri disponibile, afișate
conform prevederilor art. 23. Unitățile de învățământ care nu mai au locuri
disponibile nu pot primi cereri-tip de înscriere în învățământul primar în
etapa a doua, iar opțiunile online pentru aceste unități de învățământ sunt respinse de aplicația informatică.
(3) În cererea-tip de înscriere pentru etapa a doua,
părinții completează, în ordinea descrescătoare a preferințelor, maximum trei
opțiuni pentru unități de învățământ la care mai există locuri disponibile.
Art. 25. - (1) Părinții copiilor menționați
la art. 24 depun/transmit cererea-tip de înscriere în învățământul primar
online sau la secretariatul școlii aflate pe prima poziție din cele 3 opțiuni
exprimate pentru etapa a doua.
(2) Completarea cererii-tip de înscriere se face în perioada prevăzută de Calendarul
înscrierii pentru etapa a doua, prin introducerea în aplicația informatică a
datelor furnizate de părinte.
(3) Validarea cererii-tip de înscriere se face la unitatea
de învățământ aflată pe prima poziție din cele 3 opțiuni exprimate pentru etapa
a doua, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. Modalitatea de
validare este cea prevăzută la Art. 15, alineatele (3), (4) și (5).
Art. 26. - (1) După încheierea perioadei de completare și validare a cererilor-tip de
înscriere depuse pentru a doua etapă de înscriere, unitățile de învățământ
analizează și soluționează cererile părinților, aplicând o procedură specifică
elaborată de inspectoratul școlar și aprobată de Consiliul de administrație al
inspectoratului școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în
limita locurilor disponibile.
(2) Procedura specifică menționată la alin. (1) este
comunicată prin afișare la unitățile de învățământ și pe site-ul
inspectoratului școlar, conform Calendarului înscrierii în învățământul primar
.
(3) Comisia județeană/a municipiului București are
obligația de a informa ME cu privire la procedura menționată la alin. (1).
Art. 27. - La încheierea operațiilor menționate la Art. 26, conform
Calendarului înscrierii în învățământul primar, se afișează lista cuprinzând
numele și prenumele candidaților înmatriculați la fiecare unitate de
învățământ.
Art. 28. - (1) În situația în care mai există copii care nu au fost
încă înscriși la nicio unitate de învățământ, inspectoratul școlar
centralizează și soluționează cererile părinților acestor copii.
(2) Comisia județeană/a municipiului București asigură
cuprinderea în clasa pregătitoare a copiilor care nu au fost încă înscriși la
nicio unitate de învățământ, în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii, în funcție de opțiunile părinților, de numărul de locuri
disponibile și de criteriile de departajare anunțate conform prezentei
metodologii.
(3) Pentru rezolvarea situațiilor menționate la alin. (1),
Comisia județeană/a municipiului București utilizează locurile disponibile,
stabilite conform art. 22.
(4) Ocuparea locurilor disponibile se face în ordinea stabilită,
prin aplicarea criteriilor de departajare generale și specifice, prevăzute în
prezenta metodologie.
(5) În situații excepționale, formaţiunile de elevi pot funcţiona peste efectivul maxim,
cu cel mult 3 elevi, după caz, peste numărul maxim prevăzut la art. 63 alin.
(1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, cu
aprobarea Consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, pe baza unei
justificări din partea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ
care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).
(6) Comisia județeană/a
municipiului București asigură informarea publicului interesat referitor la
procedurile ce trebuie aplicate și la calendarul depunerii/transmiterii și
soluționării cererilor de înscriere ale părinților menționați la alin. (1).
Art.
29. – Comisiile județene/Comisia municipiului București rezolvă, în a doua etapă de înscriere, precum și
ulterior prevederilor Calendarului înscrierii, orice altă situație referitoare
la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul
superior al copilului.
Cap. VIII
Procedura de înscriere în învățământul primar în unitățile cu predare în
limbile minorităților naționale
Art. 30. -
Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare,
în unitățile cu predare în limba unei minorități naționale, se face în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii și cu calendarul aprobat.
Art.31. - (1) La stabilirea planurilor de școlarizare,
inspectoratele școlare iau toate măsurile pentru a asigura dreptul la educație
în limba maternă al tuturor copiilor, alocând unităților de
învățământ/secțiilor cu predare în limba respectivă un număr de clase suficient
pentru a permite cuprinderea tuturor copiilor care doresc să studieze în limba
maternă respectivă.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică pentru asigurarea
dreptului copiilor aparținând minorităților naționale de a studia în limba
maternă, respectiv dreptul de a studia limba maternă, conform legii.
(3) Prevederile
alin. (1) se aplică, în egală măsură, pentru asigurarea dreptului copiilor de a
studia în limba română, în zonele în care majoritatea unităților de învățământ
sunt cu predare în altă limbă.
(4) Prin
excepție de la prevederile art. 10 alin. (5), referitoare la ordinea de aplicare
a criteriilor generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare, în
cazul în care unitățile de învățământ cu predare în limba unei minorități
naționale au stabilit printre criteriile specifice de departajare criteriul de
cunoaștere a limbii de predare, acesta poate fi aplicat înaintea criteriilor
generale de departajare.
Cap. IX Asigurarea dreptului la educație al tuturor
copiilor care îndeplinesc condițiile prevăzute de legislația în vigoare
Art. 32. - (1) După încheierea celei de-a doua etape, unitățile de
învățământ analizează rezultatele cuprinderii copiilor în clasa pregătitoare,
le compară cu rezultatele recensământului și informează comisiile/comisia
județeană/ a municipiului București cu privire la situația copiilor recenzați
care nu sunt încă înmatriculați la o unitate de învățământ.
(2) Dacă analiza menționată la alin. (1) demonstrează că
există copii recenzați neînscriși în nicio unitate de învățământ,
inspectoratele școlare și unitățile de învățământ, împreună cu autoritățile administrației
publice locale și cu sprijinul organizațiilor nonguvernamentale, fac
demersurile legale pentru asigurarea dreptului la educație al copiilor care
trebuie să fie școlarizați în anul școlar 2021-2022.
Art. 33. - (1) Copiii care trebuie să fie școlarizați în anul
2021-2022, dar care nu au fost înmatriculați sau nu au participat la etapele
anterioare de înscriere, sunt distribuiți de Comisia județeană/a municipiului
București, cu respectarea interesului superior al copilului, a prevederilor
prezentei metodologii și ținând cont de solicitările părinților/ tutorilor
legal instituiți/ împuterniciților legali.
(2) Distribuirea acestora se face la școala de
circumscripție sau la altă unitate de învățământ pentru care optează părintele,
pe locurile disponibile.
(3) În cazul în care pentru o unitate de învățământ există
mai multe cereri decât locuri libere, departajarea se face în funcție de
criteriile menționate la art. 10, conform prevederilor prezentei metodologii.
(4) CJRAE/CMBRAE asigură, la solicitarea părinților/
tutorilor legal instituiți/ reprezentanților legali, serviciile de evaluare a
dezvoltării copiilor, inclusiv după încheierea perioadei de evaluare prevăzute
în Calendarul înscrierii în învățământul primar. Având în vedere faptul că, din
punct de vedere al nivelului de dezvoltare a copilului, schimbările care
intervin la vârsta de 5 – 6 ani sunt continue, și, în unele situații, alerte,
la solicitarea scrisă a părinților/ tutorilor legal instituiți /
reprezentanților legali, copiii care nu
au primit recomandare pentru înscrierea
în clasa pregătitoare pot să se adreseze unității de învățământ cu nivel
preșcolar sau CJRAE/CMBRAE, după caz, pentru eliberarea recomandării pentru
înscrierea în învățământul primar.
Art. 34. - (1) În localitățile în care majoritatea unităților de
învățământ sunt cu predare în limba română și există unități de
învățământ/secții cu predare în limba unei minorități naționale, comisiile
județene și a municipiului București iau toate măsurile pentru a asigura
accesul oricărui copil din localitate la studiul în limba maternă, prin
stabilirea de circumscripții școlare specifice pentru copiii care au ca limbă
maternă limba respectivă.
(2) Dacă în localitățile menționate la alin. (1) există un
număr mic de unități de învățământ cu predare în limba unei minorități, atunci
inspectoratele școlare respective pot decide să nu aloce circumscripții școlare
pentru aceste unități de învățământ. În acest caz, părinții copiilor care au ca
limbă maternă limba minorității respective pot solicita înscrierea la oricare
dintre unitățile de învățământ cu predare în limba respectivă.
(3) Pentru unitățile de învățământ cu predare în limba
unei minorități naționale din localitățile menționate la alin. (2), înscrierea
copiilor aparținând minorității naționale respective se face în prima etapă de
înscriere, aplicând criteriile generale și criteriile specifice de departajare
elaborate de fiecare unitate de învățământ, conform prevederilor art. 31.
(4) Prevederile alin. (1), (2) și (3) se aplică în mod
similar pentru unitățile de învățământ cu predare în limba română din
localitățile în care majoritatea unităților de învățământ sunt cu predare
într-o limbă a minorităților naționale.
Cap.
X Înscrierea în învățământul special
Art. 35. - (1) Copiii cu cerințe educaționale speciale pot fi
înscriși în școlile de masă, în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii.
(2) În situațiile în care orientarea școlară impune
înscrierea în învățământul special, părinții se adresează școlii de
circumscripție sau CJRAE/CMBRAE, de la care primesc informațiile necesare
pentru înscrierea în învățământul special.
Art. 36. - (1) Înscrierea copiilor cu cerințe educaționale speciale
în învățământul special se face direct la unitatea de învățământ specială, cu documentele
prevăzute de prezenta metodologie, la care se adaugă documentul care atestă
orientarea către învățământul special.
(2) Comisiile de înscriere din unitățile de învățământ
special completează cererile-tip de înscriere direct în aplicația informatică.
(3) Validarea cererilor-tip de înscriere se realizează
conform modalității prevăzute la art. 15, alin.
(4) și (5).
(4) Toți copiii care au orientarea școlară pentru
învățământul special vor fi înmatriculați conform solicitării.
Cap.
XI Înscrierea în învățământul particular
Art. 37. - (1) Inspectoratele școlare solicită unităților de
învățământ particular autorizate sau acreditate date referitoare la oferta de
locuri pentru clasa pregătitoare.
(2) Pentru a asigura cuprinderea tuturor copiilor care
necesită înscrierea în învățământul primar în anul școlar 2021-2022 într-o
unitate de învățământ, la solicitarea unităților de învățământ particular
autorizate sau acreditate, inspectoratele școlare includ oferta unităților de
învățământ particular în aplicația
informatică utilizată pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare și o comunică școlilor din învățământul de
stat.
(3) Fiecare unitate de învățământ are obligația de a
oferi, la solicitarea părinților, inclusiv informații referitoare la unitățile
de învățământ particular autorizate sau acreditate care au în oferta
educațională clase pregătitoare.
(4) Unitățile de învățământ de stat oferă părinților
informații doar despre acele unități de învățământ particular care au transmis
informațiile necesare către inspectoratele școlare.
Art. 38.
- (1) Înscrierea copiilor în unitățile de învățământ particular care au
solicitat includerea ofertei lor de școlarizare în aplicația informatică
utilizată pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare se face prin
completarea și validarea cererii-tip de înscriere și respectarea procedurilor
prevăzute în prezenta metodologie.
(2) Înscrierea copiilor în unitățile de învățământ
particular prevăzute la alin. (1) se face în prima etapă de înscriere.
(3) În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este
înmatriculat la unitatea de învățământ particular solicitată, acesta poate fi
înscris la școala de circumscripție, dacă părintele a bifat opțiunea de
întoarcere la școala de circumscripție prevăzută la art. 14 alin. (6) sau, în
caz contrar, participă la a doua etapă de înscriere.
Art. 39. - (1) În cazul în care părintele dorește înscrierea la o
unitate de învățământ particular care nu a optat pentru includerea ofertei sale
de școlarizare în aplicația informatică, înscrierea se face de către părinte în
conformitate cu procedurile stabilite de unitatea de învățământ.
(2) La încheierea tuturor etapelor de înscriere, unitățile
de învățământ particular menționate la alin. (1) au obligația de a introduce în
Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIIR) toți elevii înmatriculați.
Cap. XII
Înscrierea în unitățile de învățământ care au în ofertă clase organizate
conform reglementărilor specifice alternativelor educaționale
Art. 40. - (1) Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare la
unitățile de învățământ care au în ofertă clase organizate conform
reglementărilor specifice alternativelor educaționale, denumite în continuare unități de învățământ alternativ, se
face de către părinte/ tutore legal instituit / împuternicit legal în
conformitate cu propriile opțiuni, cu numărul de locuri acordat claselor
organizate conform principiilor specifice alternativei educaționale și cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Unitățile de învățământ alternativ de stat sunt
incluse în aplicația informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare.
(3) Unitățile de învățământ alternativ particular
autorizate sau acreditate care doresc să fie incluse în aplicația informatică
pentru înscrierea în clasa pregătitoare vor transmite inspectoratelor școlare
toate informațiile necesare pentru a participa la procedurile prevăzute de
prezenta metodologie.
(4) Unitățile de învățământ alternativ de stat, precum și
cele particulare autorizate sau acreditate care doresc să fie incluse în
aplicația informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare stabilesc
criteriile specifice de departajare, în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii.
(5) Fiecare unitate de învățământ are obligația de a
oferi, la solicitarea părinților informații referitoare la unitățile de
învățământ alternativ autorizate sau acreditate din județ/municipiul București
care au în ofertă clase pregătitoare și care îndeplinesc condițiile precizate
la alin. (2) și (3).
Art. 41. - (1) În cazul unităților de învățământ alternativ de
stat care au constituită circumscripție școlară, se parcurg etapele de
înscriere prevăzute de prezenta metodologie.
(2) În cazul unităților de învățământ alternativ de stat
care nu au constituită circumscripție școlară, părinții se adresează pentru
înscriere unității de învățământ dorite. Înscrierea copiilor în clasa
pregătitoare la aceste unități de învățământ se face în prima etapă de
înscriere.
(3) În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este
înmatriculat la unitatea de învățământ alternativ solicitată, acesta este
înscris la școala de circumscripție, dacă părintele a bifat opțiunea de
întoarcere la școala de circumscripție prevăzută la art. 14 alin. (6) sau, în
caz contrar, participă la a doua etapă de înscriere.
Art.42. - Înscrierea la unitățile de învățământ alternativ
particulare se face în conformitate cu prevederile prezentei metodologii,
referitoare la înscrierea în învățământul particular.
Art.43. - La încheierea tuturor etapelor de înscriere, unitățile
de învățământ alternativ a căror ofertă nu a fost inclusă în aplicația
informatică au obligația de a introduce în SIIIR toți elevii înmatriculați,
pentru fiecare alternativă educațională.
Cap.
XIII Coordonarea procesului de înscriere
a copiilor în învățământul primar
Art. 44. - (1) Coordonarea, la nivel național, a procesului de
înscriere a copiilor în învățământul primar
este asigurată de Comisia națională.
(2) Comisia națională se compune din:
a)
președinte – secretar de stat;
b)
vicepreședinți – personal cu funcții de
conducere din ME;
c)
1-3 secretari – inspectori de
specialitate din ME;
d)
4-5 membri - directori și
inspectori de specialitate din ME.
(3) Componența nominală a comisiei naționale se stabilește
prin ordin al ministrului educației.
Art. 45. - Atribuțiile Comisiei naționale sunt următoarele:
a)
coordonează procesul de înscriere
a copiilor în învățământul primar, urmărind respectarea prevederilor prezentei
metodologi;
b)
stabilește modelul cererii-tip de înscriere,
îl transmite comisiilor județene/a municipiului București și asigură aplicația
informatică pentru înscrierea copiilor în învățământul primar;
c)
instruiește președinții comisiilor
județene/a municipiului București;
d)
elaborează și transmite
inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului
București (ISJ/ISMB) instrucțiuni
referitoare la înscrierea copiilor în
învățământul primar;
e)
asigură transmiterea informațiilor
referitoare la înscrierea copiilor în
învățământul primar, pentru anul școlar 2021-2022, către mijloacele de
comunicare în masă, pentru a asigura transparența și informarea părinților și a
publicului interesat;
f)
controlează și îndrumă acțiunile
legate de înscrierea copiilor în învățământul primar în județele țării,
urmărind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g)
procesează cererile – tip de
înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și realizează repartizarea la
școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți/ tutori legal instituiți/
împuterniciți legali au solicitat acest lucru în cererea – tip. Transmite
inspectoratelor școlare și unităților de învățământ lista candidaților admiși
și a numărului de locuri disponibile, după repartizarea acestor candidați;
h)
poate numi delegați ai Comisiei
naționale, care să controleze și să îndrume activitatea comisiilor județene/a
municipiului București și a comisiilor de înscriere din unitățile de
învățământ;
i)
analizează desfășurarea procesului
de înscriere a copiilor în învățământul primar la nivel național, pe baza
rapoartelor elaborate de comisiile județene/a municipiului București de
înscriere, și prezintă concluziile acestei analize conducerii ME;
j)
propune ministrului educației
modificări ale metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar.
Art. 46. - (1) Coordonarea la nivel județean/al municipiului
București a procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar este
asigurată de Comisia județeană/a municipiului București.
(2) Comisiile județene/Comisia municipiului București
organizează comisii de înscriere în unitățile de învățământ.
Art. 47. - (1) Comisia județeană/a municipiului București este
numită prin decizie a inspectorului școlar general și este compusă din:
a) președinte - inspectorul școlar general sau un
inspector școlar general adjunct;
b) secretari - 1 – 3 inspectori școlari;
c) membri - 1 - 5 inspectori școlari, cadre didactice,
informaticieni, operatori PC, secretari.
(2) În situații bine justificate, numărul de secretari și
de membri ai Comisiei județene și ai Comisiei municipiului București poate fi
suplimentat, prin decizie a inspectorului școlar general. Decizia se comunică
Comisiei naționale.
(3) Inspectorii școlari pentru învățământ primar și pentru
învățământul preșcolar, informaticianul inspectoratului și, după caz,
inspectorul de limba și literatura maternă/inspectorul pentru minorități fac
parte din comisia menționată la alin. (1).
(4) Comisiile județene și Comisia municipiului București
au următoarele atribuții:
a)
organizează, monitorizează și
răspund de modul de desfășurare a acțiunilor de înscriere a copiilor în învățământul primar, în județul
respectiv/municipiul București, în conformitate cu prevederile legale și ale
prezentei metodologii;
b)
răspund de transmiterea prezentei
metodologii și a tuturor reglementărilor privitoare la înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare în unitățile de învățământ care școlarizează nivelul de
învățământ preșcolar și primar;
c)
răspund de asigurarea cadrului
pentru informarea cadrelor didactice, a părinților și a publicului larg cu
privire la acțiunile de înscriere a copiilor în învățământul primar;
d)
elaborează, împreună cu directorii
unităților de învățământ, un plan de măsuri pentru pregătirea și
organizarea înscrierii copiilor în
învățământul primar; acest plan cuprinde, în mod obligatoriu, planificarea
perioadei acțiunilor de consiliere și de orientare a părinților copiilor
înscriși la grădiniță în grupa mare;
e)
contribuie la stabilirea planului
de școlarizare, în funcție de numărul de copii din circumscripție care au
împlinit vârsta pentru a fi școlarizați
și de capacitatea de cuprindere a unităților de învățământ, precum și în
funcție de numărul cererilor de înscriere depuse conform prevederilor prezentei
metodologii, și anunță unităților de învățământ numărul de locuri acordate
pentru clasa pregătitoare;
f)
introduc în aplicația informatică
numărul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de învățământ, conform
planului de școlarizare aprobat, respectiv conform datelor furnizate de
unitățile de învățământ particular;
g)
asigură crearea unei baze de date
la nivelul fiecărei unități de învățământ și la nivel județean, care conține
datele personale ale copiilor ce urmează să fie cuprinși în clasa pregătitoare,
așa cum sunt acestea trecute în cererea-tip de înscriere, coordonează
completarea bazei de date și se asigură că au fost luate măsuri privind
securitatea și confidențialitatea datelor;
h)
avizează deciziile emise de
directorii fiecărei unități de învățământ care are clase pregătitoare, cu privire la comisia de înscriere formată
din directori, profesori, operatori PC, secretari, care să asigure buna
desfășurare a operațiunilor legate de crearea bazei de date pentru repartizarea
copiilor în clasa pregătitoare;
i)
instruiesc persoanele care fac
parte din comisiile de înscriere din unitățile de învățământ;
j)
analizează criteriile specifice de
departajare, propuse de consiliile de administrație din unitățile de
învățământ;
k)
transmit către fiecare unitate de
învățământ modelul electronic al cererii-tip de înscriere și îndrumă operațiile
de completare a acestora, de verificare a cererilor-tip listate din calculator
și de corectare a eventualelor erori;
l)
elaborează proiectul procedurii
specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în a doua etapă de
înscriere în clasa pregătitoare și îl supune aprobării Consiliului de
administrație al ISJ/ISMB; comunică procedura unităților de învățământ și o
afișează pe site-ul inspectoratului; informează comisia națională din cadrul ME
cu privire la această procedură;
m)
elaborează proiectul procedurii
privind repartizarea elevilor înscriși în unitatea de învățământ în clasele
pregătitoare aprobate acesteia, cu respectarea criteriilor prevăzute la art. 51
(4); comunică procedura unităților de învățământ și o afișează pe
site-ul/avizierul unităților de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar;
n)
centralizează și soluționează
cererile părinților ai căror copii nu au fost înscriși la vreo unitate de
învățământ, după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere;
o)
asigură, conform prevederilor
prezentei metodologii, instituirea și funcționarea unei linii telverde, la care părinții și alte
persoane interesate pot obține, gratuit, informații referitoare la cuprinderea
copiilor în învățământul primar;
p)
numesc reprezentanți ai Comisiei
județene/a municipiului București care să țină permanent legătura cu presa,
pentru a oferi informații corecte și actualizate despre înscrierea copiilor în
învățământul primar, inclusiv posibilitatea de informare la telverde și numărul acestuia;
q)
la sfârșitul fiecărei etape de
înscriere, coordonează afișarea, în fiecare unitate de învățământ și pe site-ul
ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatriculați, cuprinzând numele și prenumele
acestora și a locurilor rămase disponibile;
r)
pot numi delegați ai Comisiei
județene/a municipiului București care să controleze și să îndrume activitatea
comisiilor de înscriere din unitățile de învățământ;
s)
controlează respectarea
prevederilor prezentei metodologii în toate unitățile de învățământ din județ/Municipiul
București și sancționează, în conformitate cu prevederile legale, încălcarea
legislației în vigoare de către membrii comisiilor de înscriere;
t)
se asigură că toți copiii care
trebuie să fie cuprinși în clasa pregătitoare în anul școlar 2021 - 2022 sunt
înscriși într-o unitate de învățământ în învățământul primar și fac demersurile legale pentru a asigura
participarea la educație a acestora;
u)
elaborează și transmit ME raportul
cu privire la modul de desfășurare a procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar,
în termen de 10 zile de la încheierea ultimei etape de înscriere, și propun
eventuale modificări ale prezentei metodologii.
(5) La ședințele Comisiei județene/a municipiului
București participă persoana responsabilă cu linia telverde, informând comisia
referitor la toate aspectele semnalate pe această cale.
Art. 48. - (1) Comisia de înscriere din unitatea de învățământ
este alcătuită din:
a) președinte - directorul sau directorul adjunct al
unității de învățământ;
b) secretar – secretarul șef/ secretarul unității de
învățământ sau un cadru didactic, în situația în care școala nu are un
secretar;
c) membri – 1-7 cadre didactice, informaticieni, secretari
etc.
(2) Comisia de înscriere din unitatea de învățământ are
următoarele atribuții:
a)
asigură informarea părinților,
referitor la prevederile legale, la procedurile și Calendarul înscrierii în învățământul primar, respectiv
la prelucrarea datelor cu caracter personal în condiții de maximă siguranță;
b)
asigură crearea bazei de date privitoare
la candidații pentru înscrierea în clasa pregătitoare; în acest scop alocă un
număr suficient de calculatoare pentru a asigura fluența procesului de
înscriere la clasa pregătitoare, precum și resursa umană necesară și competentă
pentru operarea pe calculator;
c)
verifică documentele depuse la
înscriere, în prezența părinților, completează în aplicația informatică și/sau
validează cererile-tip de înscriere, cuprinzând datele personale și, după caz,
informația necesară pentru asigurarea departajării candidaților proveniți din
alte circumscripții;
d)
răspunde de transcrierea corectă a
datelor în cererile-tip de înscriere și verifică, împreună cu părinții
corectitudinea informațiilor introduse în aplicația informatică; efectuează
corectarea greșelilor sesizate;
e)
stabilește și anunță din timp
criteriile de departajare specifice unității de învățământ, care se aplică în
situația în care există mai multe cereri de la părinți din afara
circumscripției școlare decât locuri rămase libere după înscrierea copiilor din
circumscripția școlară;
f)
transmite comisiei județene/a
municipiului București, spre verificare de către consilierul juridic al
ISJ/ISMB, a criteriilor specifice de departajare care se aplică în cazul în
care există mai multe solicitări de înscriere a copiilor din afara
circumscripției școlare decât locuri libere;
g)
procesează, pe baza informațiilor
din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de părinți, cererile de
înscriere ale celor care au domiciliul în afara circumscripției școlare și
solicită înscrierea la respectiva unitate de învățământ pe locurile rămase
libere; admit sau resping cererile acestora, prin aplicarea criteriilor
generale și specifice de departajare, și propune Consiliului de administrație
al unității de învățământ lista candidaților admiși, spre validare;
h)
asigură marcarea în aplicația
informatică a cererilor – tip de înscriere depuse de părinții copiilor care
provin din altă circumscripție școlară, admiși în unitatea de învățământ;
i)
asigură prezența permanentă, în
perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de înscriere din unitatea de
învățământ, care să ofere informații și consiliere persoanelor care se prezintă
pentru completarea ori validarea cererilor-tip de înscriere sau pentru a
solicita informații referitoare la cuprinderea copiilor în învățământul primar;
j)
afișează, în termenul stabilit de
prezenta metodologie, listele cuprinzând numele și prenumele copiilor
înmatriculați la clasa pregătitoare;
k)
elaborează și transmite
inspectoratului școlar raportul cu privire la modul de desfășurare a procesului
de înscriere a copiilor în învățământul
primar, în termen de 5 zile de la încheierea ultimei etape de înscriere, și
propune eventuale modificări ale prezentei metodologii.
Cap.
XIV Dispoziții finale
Art. 49. - Prezentarea de înscrisuri false la înscrierea în clasa
pregătitoare se pedepsește conform legii și atrage pierderea locului obținut
prin fraudă.
Art. 50. - Persoanele vinovate de transcrierea eronată a datelor
personale ale copiilor sau de nerespectarea prevederilor prezentei metodologii
vor fi sancționate disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz.
Art. 51. - (1) Se interzice unităților de învățământ de stat să
instituie taxe sau să solicite părinților alte foloase pentru a realiza
înscrierea copiilor în clasa pregătitoare.
(2) Se interzice colectarea sau favorizarea acțiunii de
colectare a unor fonduri materiale sau bănești de la părinții care solicită
înscrierea în învățământul primar.
(3) Personalul din învățământ care, în procesul de înscriere
a copiilor în clasa pregătitoare, săvârșește fapte de natură penală sau care
manifestă neglijență în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin este sancționat
în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
(4) Constituirea formațiunilor de elevi în clasa
pregătitoare se face după finalizarea procesului de înscriere, conform
Calendarului, în baza procedurii aprobate de Consiliul de Administrație, cu
respectarea criteriilor de transparență, echitate, nondiscriminare și
incluziune.
Art. 52. - (1) Unitățile de învățământ cu program integrat de artă
și sportiv care, potrivit reglementărilor în vigoare, pot organiza programul
integrat începând cu învățământul primar pot școlariza elevi în învățământul de
artă și sportiv începând cu clasa I.
(2) Înscrierea copiilor în clasa I cu program integrat de
artă și sportiv se face în conformitate cu legislația în vigoare care
reglementează organizarea și funcționarea învățământului vocațional de arte și
sportiv.
(3) În scopul asigurării continuității școlarizării
copiilor într-o unitate de învățământ, respectiv formațiune de studiu,
unitățile de învățământ menționate la alin.1, care au în ofertă clasă
pregătitoare, pot organiza testarea aptitudinilor copiilor care ar putea
parcurge, începând cu clasa I, program integrat de artă sau sportiv, chiar
înainte de înscrierea acestora la clasa pregătitoare.
(4) Înscrierea în clasa pregătitoare la unitățile de
învățământ menționate la alin.(3) se face în prima etapă de înscriere.
(5) Copiii care nu promovează testele de aptitudini
menționate la alin.(3), dar care îndeplinesc condițiile prevăzute de prezenta
metodologie, pot fi înscriși în clasa pregătitoare în unitatea de învățământ
respectivă. În acest caz, părinții vor fi informați că școlarizarea copiilor în
clasa I în cadrul acelorași formațiuni de studiu este condiționată de
promovarea testelor de aptitudini după parcurgerea clasei pregătitoare.
Art. 53. (1) Comisiile
județene și Comisia municipiului
București monitorizează și controlează activitatea comisiilor de înscriere din
unitățile de învățământ, verificând respectarea legalității, a transparenței și
a prevederilor prezentei metodologii, inclusiv documentele elaborate de
comisiile de înscriere din unitățile de învățământ sau documentele depuse pentru
înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, și iau măsurile care se impun pentru
respectarea legalității și asigurarea drepturilor egale pentru toți copiii.
(2) La cererea scrisă a părintelui,
adresată Comisiei județene/ a municipiului București, ISJ/ISMB soluționează, în
interesul superior al copilului, situațiile excepționale care necesită amânarea
înscrierii în învățământul primar sau cele care nu se încadrează în Calendarul
înscrierii în învățământul primar.
(3)
În situația în care validarea cererii-tip de înscriere se face în baza
declarației pe proprie răspundere, părinții au obligația de a prezenta în
format fizic documentele care au stat la baza înscrierii în învățământul primar
în termen de maximum două săptămâni de la începerea cursurilor. Prezentarea de
înscrisuri false se pedepsește conform legii și atrage pierderea locului
obținut prin fraudă.
Art. 54. Comisiile județene/comisia municipiului București, precum
și comisiile de înscriere din unitățile de învățământ pot solicita
autorităților în drept verificarea respectării prevederilor Ordonanței de
urgență a Guvernului nr. 97/2005, privind evidența, domiciliul, reședința și
actele de identitate ale cetățenilor români, republicată cu modificările și
completările ulterioare.
Art. 55. (1) Comisia națională verifică, direct sau prin delegații
săi, respectarea prezentei metodologii și ia măsurile care se impun pentru
respectarea acesteia.
(2) Inspectoratele școlare
județene/ inspectoratul școlar al municipiului București, centrele județene de
resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și
Asistență Educațională și unitățile de învățământ
asigură respectarea măsurilor igienico-sanitare, în contextul pandemiei cu noul
coronavirus.
Art. 56. - Comisia națională poate solicita ministrului educației,
în situații justificate, modificări ale calendarului înscrierii.
Art. 57. –(1) În conformitate cu prevederile art.5 alin (1) lit.
e) din Regulamentul (UE) nr. 2016/679 al Parlamentului European și al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce
privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație
a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, denumit în
continuarea RGPD, datele personale sunt păstrate într-o formă care permite
identificarea persoanelor vizate pe o perioadă care nu depășește perioada
necesară îndeplinirii scopului în care sunt prelucrate datele.
(2)
Listele
referitoare la înscrierea copiilor în învățământul primar în anul școlar 2021 -
2022 sunt publice pe paginile de internet ale unităților de învățământ.
Inspectoratele vor lua toate măsurile pentru eliminarea acestora de pe site-ul
unităților de învățământ sau al inspectoratului școlar în termen de cel mult 30
de zile de la finalizarea etapelor de înscriere prevăzute în Calendarul
înscrierii.
(3) Listele în format letric rămân
afișate la avizierul unităților de învățământ până cel târziu la data începerii
anului școlar 2021-2022.
Art.58. – La data intrării în vigoare a prezentei metodologii,
orice dispoziție contrară se abrogă.
Anexa nr. 1 la Metodologia de
înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022
Nr.
....../.......2021
DOAMNĂ/DOMNULE DIRECTOR,
Subsemnatul/Subsemnata, ...................................., domiciliat(ă)
în localitatea ................................., str.
.................................. nr. ...., bl. ...., sc. ..., ap. ....,
judeţul/sectorul .............., legitimat(ă) cu ...... seria ..... nr.
.............,................................, nr. de telefon[1]
.........................., adresă de e-mail[2]
......................................................., părintele/tutorele
legal instituit/reprezentantul legal al copilului
...................................., născut la data de .....................,
solicit eliberarea recomandării de înscriere a acestuia în anul şcolar 2021 -
2022 în clasa pregătitoare, în conformitate cu prevederile Metodologiei de
înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2021 - 2022,
aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr…………..
Menţionez că fiica
mea/fiul meu .................................... este înscris(ă) în anul
şcolar 2020 - 2021 la ........................................... (unitatea de
învăţământ), la grupa .......................... .
Solicit obţinerea
recomandării prin:
o
ridicare de la sediul
unităţii de învăţământ;
o
prin transmitere pe
e-mailul .......................................;
o
prin poştă la adresa
menţionată mai sus.
Semnătura
................... Data
..........................
NOTĂ: Prezenta cerere se depune/transmite la
unitatea de învăţământ cu nivel preşcolar frecventată de copil.
CALENDARUL
ÎNSCRIERII ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR
pentru
anul școlar 2021-2022
DATA
LIMITĂ/PERIOADA |
EVENIMENTUL
|
Pregătirea
înscrierii în învățământul primar
|
|
17 martie 2021 |
Afișarea circumscripțiilor
școlare și a planului de școlarizare propus, respectiv numărul de clase
pregătitoare alocate, la fiecare unitate de învățământ, inclusiv pe site-ul
acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar. Afișarea, la sediul fiecărei unități de învățământ și pe site-ul
acesteia, dacă există, sau pe site-ul inspectoratului școlar, pentru
unitățile de învățământ care nu au site propriu, a informațiilor care permit
părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul
unității, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învățământ în
cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala,
posibilitatea organizării programului Școala
după școală, fotografii ale spațiului în care se desfășoară activitatea
la clasa pregătitoare. |
18 martie 2021 |
Postarea pe site-ul CJRAE/CMBRAE a modelului de cerere –
tip (Anexa 2) pentru evaluarea
dezvoltării copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie
– 31 decembrie 2021, inclusiv, și care: ● nu au frecventat
grădinița; ● s-au întors din
străinătate; Afișarea
programului de evaluare a copiilor la avizierul și pe site-ul
CJRAE/CMBRAE; Postarea pe site-ul
inspectoratelor școlare, respectiv al unităților de învățământ cu nivel
preșcolar/primar a modelului de cerere-tip (Anexa 1) pentru evaluarea
dezvoltării copiilor care
au frecventat grădinița și care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1
septembrie – 31 decembrie 2021, inclusiv. |
19 martie 2021 |
Anunțarea, prin afișare la
sediul unității de învățământ/ pe
site-ul acestora, a criteriilor specifice de departajare elaborate de
unitățile de învățământ, în urma consultării cadrelor didactice și a
partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al părinților – după
verificarea existenței unor elemente de discriminare de către consilierul juridic al inspectoratului
școlar și aprobate în consiliul de administrație al unității de învățământ. Anunțarea, prin afișare la
sediul unității de învățământ/ pe site-ul acestora, a listei documentelor
care să dovedească îndeplinirea criteriilor specifice de departajare și a
procedurii privind constituirea formațiunilor de elevi. |
22 martie – 27 aprilie 2021 |
Evaluarea
dezvoltării copiilor care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31
decembrie 2021 și eliberarea recomandării pentru înscrierea în învățământul
primar Pentru copiii care au frecventat grădinița ●
Înregistrarea
cererilor transmise/depuse la unitățile de învățământ cu nivel preșcolar
pentru obținerea recomandării de înscriere în clasa pregătitoare ● Eliberarea/transmiterea
către părinte de către unitatea
de învățământ cu nivel
preșcolar a recomandării de înscriere
în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz; Pentru copiii care NU au frecventat grădinița sau au
revenit din străinătate ● Înregistrarea de
către CJRAE/CMBRAE a cererilor de evaluare, depuse/transmise de
părinți pentru copiii care îndeplinesc
criteriile prevăzute la Art. 7 alin.
(1); ● Planificarea de
către CJRAE/CMBRAE a organizării evaluării; afișarea și comunicarea
programării pentru participarea la evaluare; ● Desfășurarea
evaluării copiilor de către CJRAE/CMBRAE; ● Eliberarea/transmiterea
către părinte de către CJRAE/CMBRAE a recomandării de înscriere în clasa
pregătitoare sau în grupa mare, după caz; |
29 aprilie 2021 |
Transmiterea proceselor-verbale
care cuprind listele cu numele copiilor și rezultatele evaluării, respectiv
recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz,
de la unitățile de învățământ preșcolar sau CJRAE/CMBRAE, către comisiile județene/Comisia
Municipiului București. |
Completarea
și validarea cererilor-tip de înscriere în învățământul
primar |
|
29 martie –28 aprilie 2021 |
Completarea cererilor-tip de înscriere de către părinți/
tutori legal instituiți/ reprezentanți legali, online sau la unitatea de
învățământ la care solicită înscrierea copiilor; Depunerea/transmiterea cererilor-tip de înscriere la
unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, inclusiv a
recomandării de înscriere în clasa pregătitoare, după caz, respectiv a
declarației pe proprie răspundere și a documentelor necesare în copie simplă; Validarea fișelor de înscriere generate de aplicația informatică. |
Prima etapă de
înscriere în învățământul primar |
|
10 – 11 mai 2021 |
Procesarea de către Comisia națională a cererilor-tip de
înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea copiilor la
școala de circumscripție. |
11 – 18 mai 2021 |
Procesarea la nivelul unităților
de învățământ, pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din
documentele depuse/transmise de părinți/ tutori legal
instituiți/reprezentanți legali, a cererilor prin care se solicită înscrierea
la o altă unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, pe
locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora, la
nivelul comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea
criteriilor generale și specifice de departajare și validarea de către
Consiliul de administrație al unității de învățământ a listei candidaților
admiși în această fază; Marcarea, în aplicația
informatică, a cererilor – tip de înscriere pentru candidații admiși în
această fază. |
19
mai 2021 |
Procesarea de către Comisia națională a cererilor-tip
de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de
circumscripție a copiilor ai căror părinți/tutori legal
instituiți/reprezentanți legali au solicitat înscrierea la o altă unitate de
învățământ decât la școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă
de locuri și care au exprimat în această fază opțiunea pentru înscrierea în
școala de circumscripție. |
20 mai 2021 |
Afișarea în unitățile de
învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar a candidaților înmatriculați
și a numărului de locuri rămase libere. |
A
doua etapă de înscriere în învățământul primar |
|
21 mai 2021 |
Comunicarea, prin afișare la
unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice
de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborate de inspectoratul școlar; Informarea
Ministerului Educației și Cercetării de către Comisia județeană/a
municipiului București, cu privire la procedura specifică de repartizare a
copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua. Procedurile vor viza
modalități de comunicare și transfer de documente on-line, după caz. |
24 mai – 31 mai 2021 |
Depunerea/transmiterea
cererii-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ aflate pe
prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua, de
către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de
învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă; Validarea cererilor-tip de
înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile
privind înscrierea copiilor. |
2 iunie - 3 iunie 2021 |
Procesarea la nivelul unităților
de învățământ a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți/tutori legal
instituiți/reprezentanți legali, aplicând procedura specifică elaborată de
inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în
limita locurilor disponibile; Completarea în
aplicația informatică a datelor din cererile-tip de înscriere pentru
candidații înscriși în această etapă. |
4 iunie 2021 |
Afișarea la fiecare unitate de
învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare. |
1 septembrie – 10 septembrie 2021 |
Centralizarea și soluționarea de
către inspectoratul școlar a cererilor
părinților/ tutorilor legal instituiți/ reprezentanților legali ai copiilor
care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ. Soluționarea de către
inspectoratul școlar a oricărei alte situații referitoare la înscrierea în
învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul superior al
copilului. |
Anexa nr. 2 la Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul
primar pentru anul școlar 2021-2022
Nr. ....../.......2021
DOAMNĂ/DOMNULE DIRECTOR,
Subsemnatul/Subsemnata, ..............................., domiciliat(ă)
în localitatea .................................., str.
....................................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. ....,
judeţul/sectorul ........................, legitimat(ă) cu ....... seria .....
nr. ..............,............................., nr. de telefon
..............................., adresă de e-mail ....................................,
părintele/tutorele legal instituit/reprezentantul legal al copilului
......................................., născut la data de
.........................., solicit evaluarea nivelului de dezvoltare a
acestuia în vederea înscrierii în anul şcolar 2021 - 2022 în clasa
pregătitoare, în conformitate cu prevederile Metodologiei de înscriere a
copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2021 - 2022, aprobată prin
Ordinul ministrului educaţiei nr……………...
Menţionez faptul
că fiica mea/fiul meu ................................... se află în următoarea
situaţie:
o
nu a frecventat
grădiniţa;
o
s-a întors din
străinătate.
Semnătura
................... Data
..........................
NOTĂ: Prezenta cerere se depune/transmite la centrul judeţean de
resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi
Asistenţă Educaţională, după caz.
Anexa nr. 3 la Metodologia de înscriere a copiilor în
învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022
Nr.
....../.......2021
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata, ..........................., părintele/tutorele
legal instituit/reprezentantul legal al copilului
................................, domiciliat(ă) în localitatea
..........................., str. ........................... nr. ..., bl. ...,
sc. ..., ap. ..., judeţul/sectorul .............................., legitimat(ă)
cu ...... seria…………………… nr.
.........................................., declar pe propria răspundere că
datele şi informaţiile cuprinse în cererea-tip de înscriere în învăţământul
primar sunt corecte.
Totodată, declar
că am înţeles următoarele:
• validarea
cererii de înscriere se face numai în baza documentelor la care face referire
cererea-tip de înscriere, transmise în copie simplă prin e-mail sau prin poştă,
conform Calendarului înscrierii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2021
- 2022, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. ………….
• la data
comunicată de inspectoratul şcolar/unitatea de învăţământ voi prezenta la
secretariatul unităţii de învăţământ documentele care au stat la baza
înscrierii fiicei mele/fiului meu ........................................ în
învăţământul primar, inclusiv avizul de la medicul de familie/medicul şcolar
din care rezultă faptul că fiica mea/fiul meu este aptă/apt de şcoală.
Cunoscând
prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii, declar pe propria
răspundere şi sub sancţiunea nulităţii înscrierii faptul că datele din prezenta
cerere de înscriere sunt reale.
Semnătura ................... Data ..........................
[1] Completarea acestui câmp nu este obligatorie. Se completează în
mod obligatoriu dacă solicitantul dorește să obțină recomandarea prin ridicare
de la sediul unității de învățământ.
[2] Completarea acestui câmp nu este obligatorie. Se completează în
mod obligatoriu dacă solicitantul dorește să obțină recomandarea prin
transmiterea recomandării prin e-mail.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu