METODOLOGIE DE ÎNSCRIERE A COPIILOR
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL
PRIMAR
pentru anul
școlar 2021-2022
Cap. I Dispoziții generale
Art.1. (1) Înscrierea
copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022 se face în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) Inspectoratele școlare soluționează
orice situație legată de înscrierea în învățământul primar în interesul
superior al elevului și în limitele legii.
Art. 2 În sensul prezentei metodologii, următorii
termeni se definesc astfel:
a)
prin domiciliu se înțelege inclusiv reședința.
b) prin
părinţi se înţelege inclusiv tutorele legal instituit sau reprezentantul legal.
c)
școala de circumscripție reprezintă unitatea de școlară aflată în
proximitatea domiciliului elevului;
d) circumscripția
școlară reprezintă totalitatea străzilor arondate unității de învățământ
respective de către inspectoratul școlar.
Art.3. (1) Inspectoratele
școlare pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare până la data
începerii înscrierilor, astfel încât să asigure optimizarea procesului de
cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare, în situația în care capacitatea
unei unități de învățământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a
tuturor copiilor din circumscripția școlară stabilită în anul școlar anterior,
precum și în alte situații justificate, cum ar fi eliminarea segregării
școlare, rezultată din segregarea pe criteriul mediului de rezidență.
(2) Inspectoratele școlare pot decide
extinderea activității didactice în situația unităților de învățământ care au
un număr mare de solicitări de înscriere în clasa pregătitoare, în alte unități
de învățământ care au spații disponibile.
(3) Pentru informarea părinților și a
publicului interesat circumscripțiile școlare, planul de școlarizare, respectiv
numărul de clase pregătitoare alocate sunt afișate la fiecare unitate de
învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul
inspectoratului școlar, conform Calendarului înscrierii în învățământul primar
pentru anul școlar 2021-2022, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin .
(4) În localitățile în care funcționează
unități de învățământ teologic/confesional, de arte și sportiv, precum și
unități de învățământ cu profil pedagogic care școlarizează nivelul de
învățământ primar, inspectoratele școlare decid dacă acestor unități li se
alocă sau nu circumscripție școlară.
(5) În cazul în care unităților de
învățământ menționate la alin. (4) li se alocă circumscripție școlară,
procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea prevăzută la cap. V, VI
și VII.
(6) În cazul în care unităților de
învățământ menționate la alin. (4) nu li se alocă circumscripție școlară,
procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea prevăzută la cap. XI
pentru unitățile de învățământ particular.
(7) Inspectoratele școlare și unitățile
de învățământ au obligația de a asigura permanent informarea și consilierea
părinților referitor la prevederile legii și ale prezentei metodologii în ceea
ce privește înscrierea copiilor în învățământul primar. Directorul unității de
învățământ desemnează o persoană, care răspunde la solicitările părinților.
(8) Inspectoratele
școlare și unitățile de învățământ, cu sprijinul organizațiilor nonguvernamentale
și administrației locale, desfășoară campanii de mediatizare a procesului de
înscriere în învățământul primar a copiilor care provin din medii defavorizate,
ai căror părinți au un acces redus la
informații, aflați în dificultate.
Art.4 (1) Numărul de locuri care se acordă, prin
cifra de școlarizare, pentru clasa pregătitoare, în învățământul de stat, este
cel puțin egal cu numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe
învățământul primar, asigurând fiecărui copil un loc.
(2)
Numărul de clase pregătitoare cuprins în planul de școlarizare alocat de
inspectoratul școlar fiecărei unități de învățământ se stabilește la propunerea
conducerii unităților de învățământ, în funcție de capacitatea de cuprindere a acesteia,
determinată de numărul sălilor de clasă în care poate fi organizat, în mod
corespunzător, procesul de învățământ la clasa pregătitoare, dar și la
celelalte clase ale școlii, și de obligativitatea cuprinderii în unitatea de
învățământ a tuturor copiilor din circumscripția școlară.
(3)
La alocarea numărului de clase pregătitoare se ține cont de numărul copiilor
care au împlinit vârsta pentru a începe învățământul primar, de arondarea
străzilor la unitățile de învățământ, precum și de efectivul maxim de elevi la
clasă prevăzut la art. 63 alin. (1) lit. c) din Legea educației naționale nr.
1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Cap. II
Condiții de înscriere în învățământul primar
Art. 5 (1) Părinții ai
căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2021, inclusiv,
au obligația de a înscrie copiii în învățământul primar în clasa pregătitoare,
în conformitate cu prevederile legii și ale prezentei metodologii.
(2)
Procesul de înscriere în învățământul primar nu este condiționat de frecventarea
grupei mari a învățământului preșcolar.
Art.
6
(1) Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani
în perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2021, inclusiv, pot să își înscrie
copiii în învățământul primar, în clasa pregătitoare, dacă nivelul lor de dezvoltare
este corespunzător.
(2) În situația
copiilor menționați la alin. (1) care au frecventat grădinița, înscrierea în
clasa pregătitoare se face la solicitarea scrisă a părinților, în baza
recomandării eliberate de unitatea de învățământ cu nivel preșcolar. Solicitarea de
eliberare a recomandării prevăzute la Anexa
nr. 1 la prezenta Metodologie poate fi depusă direct la unitatea de
învățământ sau transmisă prin poștă/mijloace electronice. La solicitarea
părintelui, unitatea de învățământ cu nivel preșcolar poate transmite
recomandarea și prin poștă cu confirmare de primire sau prin mijloace
electronice.
(3)
Părinții, ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie -
31 decembrie 2021, inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare în anul școlar 2021-2022 sau ai celor pentru care nivelul de
dezvoltare nu este corespunzător pentru parcurgerea cu succes a clasei
pregătitoare vor fi consiliați în vederea înscrierii copiilor la grădiniță, în
grupa mare.
Art. 7. - (1) Evaluarea
dezvoltării copiilor, menționată la art. 6 alin. (1), se efectuează de către centrele județene
de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse
și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE)
doar în situația copiilor care nu au frecventat grădinița sau care s-au întors
din străinătate, în perioada prevăzută de Calendarul
înscrierii în învățământul primar.
(2) Comisia
județeană/a municipiului București de înscriere a copiilor în învățământul
primar, denumită în continuare Comisia
județeană / a municipiului București, poate decide organizarea activității
de evaluare a dezvoltării copiilor în locații accesibile, pentru a evita
deplasarea pe distanțe lungi a copiilor și a părinților acestora.
(3)
Părinții copiilor menționați la alin. (1) depun/transmit prin e-mail sau prin
poștă, la CJRAE/CMBRAE, cererea-tip în care se solicită evaluarea
copilului în vederea stabilirii nivelului de dezvoltare a acestuia,
prevăzută în Anexa nr. 2 la prezenta
Metodologie.
(4) Perioada de
desfășurare a activității de evaluare a dezvoltării copiilor, efectuată de
CJRAE/CMBRAE, precum și adresele acestor instituții la care se desfășoară
evaluarea sunt afișate la avizierul și pe site-ul unităților de învățământ,
CJRAE/CMBRAE și al inspectoratului școlar. Activitatea va fi realizată în
intervalul orar 10,00-18,00, în baza unei programări telefonice, astfel încât
programul de desfășurare să poată fi adaptat pentru asigurarea tuturor
măsurilor de siguranță și sănătate a copiilor și părinților.
(5) Rezultatul
evaluării dezvoltării copilului este comunicat în scris, prin e-mail sau prin
poștă, cu confirmare de primire, după caz, sau este înmânat direct părintelui/
tutorelui legal instituit/ reprezentantului legal care a solicitat evaluarea.
Rezultatul evaluării nu poate fi contestat și are caracter confidențial.
(6) Unitățile de
învățământ care școlarizează la nivel preșcolar și CJRAE/CMBRAE transmit
Comisiei județene/a municipiului București listele nominale ale copiilor cărora
li s-au eliberat recomandări, respectiv procesele-verbale cu numele copiilor și
rezultatele evaluării, după caz.
Art. 8 În clasa
pregătitoare din învățământul special și învățământul special integrat cu
clasa/ grupa sunt înscriși copii cu cerințe educaționale speciale care
împlinesc vârsta de 8 ani până la data începerii anului școlar. La solicitarea
scrisă a părinților pot fi înscriși în clasa pregătitoare și copii cu cerințe
educaționale speciale cu vârste cuprinse între 6 și 8 ani la data începerii
anului școlar.
Cap. III Alegerea unității de
învățământ la care va fi înscris copilul
Art. 9. - (1) Toți
copiii ai căror părinți solicită înscrierea în clasa pregătitoare la școala de
circumscripție sunt înmatriculați la unitatea de învățământ solicitată.
(2)
Pe locurile libere, se înscriu și, ulterior, se înmatriculează copiii care
provin din alte circumscripții școlare, inclusiv din alte localități, în
conformitate cu solicitările părinților
și cu prevederile prezentei metodologii.
(3)
În sensul prezentei metodologii, numărul locurilor libere la clasa pregătitoare
este stabilit ca diferență între numărul de locuri alocate pentru clasa
pregătitoare și numărul de copii din circumscripție care trebuie înscriși la
acel nivel de clasă.
Art.10. - (1) În situația
în care într-o unitate de învățământ numărul cererilor de înscriere primite de
la părinți al căror domiciliu se află în
afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere
definit conform art. 10 alin.(3), se aplică criterii de departajare generale și
specifice, stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2)
Criteriile generale de departajare care se aplică în situația prevăzută la
alin. (1) sunt următoarele:
a)
existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;
b)
existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. Situația
copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament
familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți;
c)
existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
d)
existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de
învățământ respectivă.
(3)
În cazul în care numărul cererilor de înscriere din afara circumscripției
școlare este mai mare decât numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se
face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare
cumulate de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care
îndeplinesc trei dintre criteriile menționate la alin. (2), apoi copiii care
îndeplinesc două dintre criterii și, în final, copiii care îndeplinesc doar
unul dintre criteriile menționate la alin. (2).
(4)
În caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii care îndeplinesc același
număr de criterii generale de departajare, ordinea de prioritate a criteriilor
este cea menționată la alin. (2).
(5)
Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de
învățământ și se aplică în situația prevăzută la alin. (1), după aplicarea
criteriilor generale menționate la alin. (2). Pentru criteriile specifice
stabilite, unitatea de învățământ indică documentele doveditoare pe care
părintele trebuie să le depună în momentul completării/validării cererii-tip de
înscriere.
(6)
Criteriile specifice de departajare stabilite de unitatea de învățământ trebuie
să țină cont de faptul că toți copiii au drepturi egale de acces la educație,
indiferent de condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate,
confesiune și nu pot include existența unor liste de preînscrieri, organizate
în afara calendarului înscrierii, sau orice alte proceduri care nu respectă
spiritul și litera prezentei metodologii.
(7)
În cazul în care la o unitate de învățământ, pe ultimul loc liber, este
înmatriculat un copil din altă circumscripție școlară, fratele său geamăn/sora
sa geamănă este admis/admisă la aceeași unitate de învățământ, peste numărul de
locuri alocat.
Art. 11. - (1) Criteriile
specifice de departajare menționate la art. 11 alin. (5) sunt elaborate în urma
consultării cadrelor didactice și a partenerilor sociali – sindicate, consiliu
reprezentativ al părinților/asociația de părinți și sunt aprobate de Consiliul
de administrație al unității de învățământ, după verificarea existenței unor
circumstanțe discriminatorii de către consilierul juridic al inspectoratului
școlar.
(2)
Criteriile specifice de departajare se fac publice, la data menționată în
Calendarul înscrierii în învățământul primar, pentru anul școlar 2021- 2022,
prin afișare la sediul unității de învățământ. După această dată, modificarea
ori adăugarea altor criterii specifice de departajare este interzisă.
Cap. IV Informarea publicului privind
procedura de înscriere
Art. 12. - (1) Comisia
județeană/a municipiului București asigură:
a)
instituirea și funcționarea unei linii telverde, care va funcționa până la data
de 4 iunie 2021, la care părinții/ tutorii legal instituiți/reprezentanții
legali și alte persoane interesate pot obține, gratuit, informații referitoare
la înscrierea copiilor în învățământul primar.
b)
afișarea tuturor informațiilor referitoare la înscrierea în învățământul
primar, inclusiv circumscripțiile școlare și planul de școlarizare, la fiecare
unitate de învățământ din județ, precum și pe site-ul inspectoratului școlar.
(2)
Inspectoratele școlare postează pe site-ul instituției, pe prima pagină, la
rubrica „Înscrierea în învățământul primar 2021”, următoarele date:
a) informații cu
privire la circumscripțiile școlare pentru fiecare unitate de învățământ:
denumirea și adresa unității de învățământ, străzile/adresele arondate unității
de învățământ, numărul de clase pregătitoare alocate, adresa site-ului unității
de învățământ (pentru unitățile care au site), în format standard;
b) informații cu
privire la linia telverde, instituită la nivelul inspectoratului școlar:
numărul de telefon telverde, data de la care acesta este funcțional, programul de funcționare,
alte informații utile;
c) Metodologia de
înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022 și
calendarul înscrierii;
d) modalitatea de stabilire a numărului de locuri
libere ;
e)
criteriile de departajare generale și specifice care sunt utilizate în cazul în
care numărul de opțiuni pentru respectiva unitate de învățământ este mai mare
decât numărul de locuri libere.
(3)
Comisia județeană/a municipiului București coordonează organizarea ședințelor
de informare și consiliere a părinților copiilor înscriși la grădiniță și care
încep învățământul primar în anul școlar 2021-2022 și iau toate măsurile pentru
comunicarea, către mijloacele de comunicare în masă, a informațiilor legate de
înscrierea în învățământul primar, inclusiv posibilitatea de informare la linia
telverde și numărul acestuia.
(4) Toate
unitățile de învățământ în care se va desfășura activitatea clasei pregătitoare
în anul școlar 2021-2022 au obligația de a oferi informații referitoare la
procedura de înscriere a copiilor în învățământul primar și de a organiza
acțiuni de promovare a ofertei școlii pe site sau prin afișare la avizierul
școlii.
(5)
Fiecare unitate de învățământ încarcă pe site-ul propriu, pe lângă denumirea și
adresa unității de învățământ, străzile/adresele arondate unității de
învățământ, numărul de clase pregătitoare alocate, modalitatea
de stabilire a numărului de locuri libere, criteriile
de departajare generale și specifice care sunt utilizate în cazul în care
numărul de opțiuni pentru respectiva unitate de învățământ este mai mare decât
numărul de locuri libere, precum și alte informații care să permită
părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul
unității, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învățământ în
cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala,
posibilitatea organizării programului „Școala după școală”, fotografii ale
spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare. Pentru
asigurarea protecției datelor personale, în fotografiile care sunt postate pe site nu trebuie să apară
persoane.
(6) În situația
în care unitățile de învățământ nu au site propriu, informațiile menționate la
alin. (5) vor fi încărcate pe site-ul inspectoratului școlar.
Cap. V Procedura de înscriere în
învățământul primar
Art.13.
(1)
Înscrierea în învățământul primar se face prin depunerea unei cereri-tip de
înscriere însoțită de documente justificative.
(2) Cererea-tip
de înscriere se poate completa online, transmite prin e-mail, prin poștă sau se
poate depune la secretariatul unității de învățământ la care părintele dorește
înscrierea copilului, în perioada prevăzută de Calendarul înscrierii în
învățământul primar.
(3) În situația completării online a
cererii de înscriere sau a transmiterii prin e-mail sau prin poștă, părintele va
transmite unității de învățământ declarația-tip pe proprie răspundere,
prevăzută în Anexa nr. 3 la prezenta Metodologie, cu privire la veridicitatea
informațiilor completate în cerere, respectiv recomandarea de înscriere în
clasa pregătitoare, în situația menționată la art. 6 alin. (1).
(4) Validarea
cererii-tip de înscriere este obligatorie și se face la unitatea de învățământ
la care părintele solicită înscrierea sau prin intermediul mijloacelor
electronice și constă în compararea datelor introduse în aplicația informatică
cu documentele transmise de către părinte. Prezentarea de înscrisuri false se
pedepsește conform legii și atrage pierderea locului obținut prin fraudă.
(5) În situația
depunerii cererii-tip de înscriere și a documentelor justificative direct la
unitatea de învățământ, verificarea și validarea datelor introduse se fac în
prezența părintelui și a cel puțin unui membru din comisia de înscriere,
conform programării realizate de către unitatea de învățământ.
(6) În perioada prevăzută de Calendarul
înscrierii în învățământul primar, conducerile unităților de învățământ asigură
prezența unui număr suficient de persoane din comisia de înscriere și stabilesc
programul de lucru al comisiei în schimburi, atât în program de dimineață, cât
și de după amiază, în intervalul orar 8,00-18,00 (luni-joi), respectiv 8,00 –
17,00 (vineri), pentru a sprijini participarea părinților la procedurile de
completare/validare a cererilor-tip de înscriere.
(7)
Conducerile unităților de învățământ și inspectoratele școlare se asigură că
programul de completare/validare a cererilor-tip de înscriere în învățământul
primar este adaptat solicitărilor părinților permite procesarea tuturor
solicitărilor și asigură fluența procedurilor, evitând aglomerația.
(8)
În vederea asigurării fluenței procedurilor și a evitării aglomerației,
unitățile de învățământ asigură inclusiv posibilitatea de programare telefonică
a părinților pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere.
Numărul de telefon la care părinții pot apela este afișat la avizierul unității
de învățământ, pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului
școlar.
(9)
Unitățile de învățământ informează părinții că ordinea în care se programează
telefonic pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere sau în
care se prezintă pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere
nu presupune crearea unei liste de preînscriere și/sau acordarea unei
priorități la înscriere. Informația este afișată la secretariatul unității de
învățământ, la avizierul acesteia și pe site-ul școlii, dacă acesta există, și
este comunicată direct părinților la momentul programării telefonice sau al
prezentării pentru completarea/validarea cererii-tip de înscriere.
Art.14. (1) În situația
în care cererea-tip de înscriere se completează la sediul unității de
învățământ la care se dorește înmatricularea copilului, completarea datelor în
aplicația informatică se face în prezența părintelui, de către un membru al
comisiei de înscriere din școală. În acest caz, imediat după completarea
cererii-tip de înscriere, se realizează validarea acesteia. Comisia de
înscriere din fiecare unitate de învățământ
asigură imprimarea unui număr de cereri-tip de înscriere, care să fie
completate de mână de către părinți, în situația în care completarea
cererilor-tip de înscriere nu se poate face direct în aplicația informatică,
din motive obiective, cum ar fi întreruperea alimentării cu energie electrică,
imposibilitatea temporară a conectării la internet și altele asemenea. În
aceste cazuri, comisia informează persoanele care se prezintă pentru înscriere
despre situația apărută și le solicită acestora să completeze manual
cererea-tip de înscriere și să o semneze. Părinții sunt
informați că, după remedierea situației speciale, vor fi invitați din nou la
unitatea de învățământ pentru a verifica datele introduse în aplicația
informatică, pe baza cererii scrise depuse anterior, prin semnarea exemplarului
de cerere-tip tipărit din calculator.
(2)
Părintele depune, în momentul completării cererii – tip de înscriere la
unitatea de învățământ, sau, după caz, în momentul validării acesteia, o copie
a actului de identitate propriu și o copie a certificatului de naștere al
copilului, certificate conform cu originalul de către secretariatul unității de
învățământ, pe baza documentelor originale.
(3) În cazul în
care cererea-tip de înscriere este completată pentru un copil care împlinește
vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2021, inclusiv, alături
de documentele menționate la alin. (2) părintele transmite și o copie a
recomandării de înscriere în clasa pregătitoare.
(4)
Părinții divorțați depun la înscriere dovada modului în care se exercită
autoritatea părintească și la care dintre ei a fost stabilită locuința minorului.
(5) În cazul în
care solicită înscrierea la altă unitate de învățământ decât școala de
circumscripție, pe lângă documentele menționate la alin. (2) și, după caz, la
alin. (3), părinții depun/transmit pe e-mail sau prin poștă și documente în
copie simplă care dovedesc îndeplinirea criteriilor de departajare, stabilite
în conformitate cu art. 10.
(6)
În cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de învățământ decât școala
de circumscripție, părintele menționează, prin bifarea acestei opțiuni în
cererea-tip de înscriere, dacă este de acord cu înscrierea copilului la școala
de circumscripție, în situația în care acesta nu este admis la școala
solicitată, din lipsă de locuri libere.
Art.15.
- (1) Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ informează părinții prin afișare la avizier și postare pe site-urile
instituțiilor, după caz, cu privire la faptul că aplicația informatică nu
permite înscrierea la mai multe unități de învățământ.
(2) În cazul în care aplicația informatică
semnalează că pentru copilul respectiv a mai fost depusă o cerere de înscriere
la altă unitate de învățământ, înscrisă în baza de date, întrucât a fost
validată, dosarul de înscriere nu este acceptat și rămâne valabilă opțiunea
deja asumată pentru altă unitate de învățământ.
(3) Pentru
validarea cererii-tip de înscriere, în situația în care părintele depune direct documentele la unitatea de învățământ,
un membru al comisiei de înscriere din unitatea de învățământ tipărește fișa
completată în aplicația informatică, în prezența părintelui.
(4) Validarea
fișei tipărite din aplicația informatică poate fi realizată prin semnătură la
sediul unității de învățământ sau prin mijloace electronice, după caz.
(5) În situația
în care comisia de înscriere din unitatea de învățământ identifică erori sau
neclarități în completarea cererii-tip sau în documentele depuse/transmise,
părinții/ tutorii legal instituiți/ reprezentanții legali vor fi contactați de
către comisia de înscriere în învățământul primar din unitatea de învățământ în
vederea remedierii acestora, iar procesul de validare se reia în conformitate
cu prevederile alineatelor (3) și (4) cu încadrarea în termenele prevăzute de Calendarul înscrierii în învățământul
primar, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Art. 16. - (1) După
încheierea perioadei de completare și validare a cererilor-tip de înscriere,
cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare se face în două etape succesive,
după cum urmează:
a) prima etapă, în
care repartizarea copiilor se face pe baza informațiilor din cererile-tip de
înscriere și din documentele depuse/transmise de părinți, folosind aplicația
informatică și pe baza deciziilor consiliilor de administrație ale unităților
de învățământ, luate în urma aplicării criteriilor de departajare pentru copiii
din alte circumscripții școlare.
b) a doua etapă, în
care este asigurată înscrierea, pe locurile libere, a copiilor care nu au
participat la prima etapă sau nu au fost distribuiți, din diferite motive.
(2)
În situații excepționale, consiliile de administrație ale inspectoratelor
școlare pot ajusta planul de școlarizare pentru a asigura accesul la educație
al tuturor copiilor care trebuie să fie cuprinși în clasa pregătitoare în anul
școlar 2021-2022.
(3)
Inspectoratele școlare informează direcțiile de specialitate din Ministerul
Educației (ME) despre aceste situații și despre deciziile luate pentru
soluționarea lor.
Cap. VI Prima etapă de înscriere în învățământul
primar
Art. 17. - (1) În prima
etapă, procesarea cererilor-tip de înscriere se desfășoară la Comisia națională
de înscriere a copiilor în învățământul primar, denumită în continuare Comisia națională, cu ajutorul
aplicației informatice și la nivelul unităților de învățământ, pe baza
informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse/
transmise de părinți/ tutori legal instituiți/ reprezentanți legali.
(2)
Procesarea cererilor-tip de înscriere se face în ordine, respectând următoarele
priorități:
a)
în prima fază sunt admiși la școala de circumscripție copiii ai căror părinți
au solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere. Repartizarea acestora
conform solicitării din cererea-tip de înscriere se realizează cu ajutorul
aplicației informatice;
b)
în a doua fază se procesează cererile părinților care solicită înscrierea la o
altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, pe locurile rămase
libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora se realizează la nivelul
comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea criteriilor
generale și specifice de departajare, iar listele finale sunt validate de către
Consiliul de administrație al unității de învățământ;
c)
în a treia fază sunt admiși la școala de circumscripție copiii ai căror părinți
au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, dar nu au
fost înmatriculați, din lipsă de locuri. Repartizarea acestora se realizează cu
ajutorul aplicației informatice, dacă în cererea-tip de înscriere a fost bifată
opțiunea de înscriere la școala de circumscripție, în cazul neadmiterii la
școala solicitată.
Art. 18. - (1) În prima
fază, cu ajutorul aplicației informatice, toți copiii ai căror părinți au
solicitat înscrierea la școala de circumscripție sunt înmatriculați conform
opțiunii.
(2)
După încheierea primei faze, Comisia națională comunică comisiilor de înscriere
din unitățile de învățământ locurile rămase libere, stabilite în conformitate
cu prevederile art. 9 alin. (3).
Art. 19. - (1) În a doua
fază de înscriere, în conformitate cu Calendarul înscrierii în învățământul
primar și cu programul afișat, la fiecare unitate de învățământ la care au
rămas locuri libere, comisia de înscriere din unitatea de învățământ analizează
cererile-tip de înscriere și documentele depuse/transmise de părinții copiilor
care au domiciliul în afara circumscripției școlare.
(2)
În cazul în care numărul solicitărilor este mai mic sau egal cu numărul
locurilor libere, comisia de înscriere validează înscrierea copiilor respectivi în unitatea de
învățământ, fără nicio restricție.
(3)
În cazul în care numărul solicitărilor este mai mare decât numărul locurilor
libere, comisia de înscriere din unitatea de învățământ aplică criteriile de
departajare generale și apoi, dacă este necesar, pe cele specifice, în vederea
stabilirii candidaților care vor fi admiși.
Art. 20. - (1) Până la
data precizată în calendarul înscrierii, Comisia de înscriere în învățământul
primar din fiecare unitate de învățământ la care au rămas locuri libere după
prima fază procesează cererile părinților copiilor proveniți din alte
circumscripții școlare și stabilește lista copiilor care sunt înmatriculați la
unitatea de învățământ, în clasa pregătitoare. Decizia se ia în funcție de
numărul de locuri libere, de numărul de cereri și pe baza criteriilor de
departajare.
(2)
În conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu
modificările și completările ulterioare, la solicitarea unităților de
învățământ, consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare pot aproba,
în situații excepționale, depășirea efectivelor maxime stabilite de lege pentru
clasele pregătitoare la care numărul solicitărilor de înscriere ale părinților
proveniți din alte circumscripții școlare este mare.
(3)
Aplicarea criteriilor și stabilirea listei copiilor declarați admiși în unitatea
de învățământ respectivă, a listei cererilor respinse, din lipsă de locuri, se
fac în plenul comisiei și se consemnează într-un proces-verbal, care rămâne la
dosarul comisiei.
(4)
Rezultatele analizei și decizia Comisiei de înscriere din unitatea de învățământ
sunt transmise Comisiei județene/a municipiului București și Comisiei
naționale, până la data prevăzută de calendar.
Art. 21. - (1) În a treia
fază a primei etape de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice, se
procesează cererile părinților care inițial au solicitat înscrierea la altă
unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, dar nu au fost admiși,
din lipsă de locuri și au optat, în cererea-tip de înscriere, pentru
întoarcerea la școala de circumscripție.
(2)
Având în vedere că locurile copiilor menționați la alin. (1) au fost rezervate
la școala de circumscripție până la această fază, toți copiii din
circumscripția școlară ai căror părinți au optat în cererea-tip de înscriere
pentru întoarcerea la școala de circumscripție, în cazul în care nu au fost
admiși la școala solicitată inițial, sunt înmatriculați la școala de
circumscripție.
Art. 22. - (1) La
încheierea primei etape de înscriere, aplicația informatică stabilește numărul
de locuri disponibile de la fiecare unitate de învățământ.
(2)
La încheierea primei etape de înscriere, se consideră locuri disponibile, pe
lângă locurile rămase neocupate după a doua fază de repartizare, și locurile
copiilor din circumscripția școlară respectivă, care au fost înmatriculați la o
altă școală, în faza a doua de înscriere, sau care nu s-au înscris în nicio
unitate de învățământ în această etapă.
Art. 23. - (1) Lista
candidaților înmatriculați după prima etapă se afișează la fiecare unitate de
învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar, conform Calendarului
înscrierii în învățământul primar. Lista conține numele și prenumele
candidaților înmatriculați.
(2)
Locurile disponibile de la toate unitățile de învățământ din județ/municipiul
București, stabilite în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2), sunt
afișate la fiecare unitate de învățământ care școlarizează clasa pregătitoare
și pe site-ul inspectoratului școlar, pentru informarea părinților.
(3)
Comisia județeană/a municipiului București afișează situația completării
locurilor la fiecare unitate de învățământ, numărul de locuri disponibile în
sensul art. 22 și numărul copiilor neînscriși după prima etapă.
(4)
Informațiile menționate la alin. (3) se afișează pe site-ul inspectoratului
școlar, precum și la fiecare unitate de învățământ.
Cap. VII A doua etapă de înscriere în
învățământul primar
Art. 24. - (1) Părinții ai
copiilor care nu au fost cuprinși într-o unitate de învățământ în prima etapă de înscriere sau care nu au
participat la aceasta etapă completează o nouă cerere-tip de înscriere în cea
de-a doua etapă, pentru locurile disponibile.
(2)
Cererile-tip de înscriere pot fi completate doar pentru unitățile de învățământ
la care există locuri disponibile, afișate conform prevederilor art. 23. Unitățile
de învățământ care nu mai au locuri disponibile nu pot primi cereri-tip de
înscriere în învățământul primar în etapa a doua, iar opțiunile online pentru
aceste unități de învățământ sunt
respinse de aplicația informatică.
(3)
În cererea-tip de înscriere pentru etapa a doua, părinții completează, în
ordinea descrescătoare a preferințelor, maximum trei opțiuni pentru unități de
învățământ la care mai există locuri disponibile.
Art.
25. -
(1) Părinții copiilor menționați la art. 24 depun/transmit cererea-tip de
înscriere în învățământul primar online sau la secretariatul școlii aflate pe
prima poziție din cele 3 opțiuni exprimate pentru etapa a doua.
(2) Completarea
cererii-tip de înscriere se face în
perioada prevăzută de Calendarul înscrierii pentru etapa a doua, prin
introducerea în aplicația informatică a datelor furnizate de părinte.
(3)
Validarea cererii-tip de înscriere se face la unitatea de învățământ aflată pe
prima poziție din cele 3 opțiuni exprimate pentru etapa a doua, în conformitate
cu prevederile prezentei metodologii. Modalitatea de validare este cea
prevăzută la Art. 15, alineatele (3),
(4) și (5).
Art. 26. - (1) După
încheierea perioadei de completare și
validare a cererilor-tip de înscriere depuse pentru a doua etapă de înscriere,
unitățile de învățământ analizează și soluționează cererile părinților,
aplicând o procedură specifică elaborată de inspectoratul școlar și aprobată de
Consiliul de administrație al inspectoratului școlar, pe baza criteriilor
generale și a celor specifice de
departajare, în limita locurilor disponibile.
(2)
Procedura specifică menționată la alin. (1) este comunicată prin afișare la
unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar, conform
Calendarului înscrierii în învățământul primar .
(3)
Comisia județeană/a municipiului București are obligația de a informa ME cu
privire la procedura menționată la alin. (1).
Art. 27. - La încheierea
operațiilor menționate la Art. 26, conform Calendarului înscrierii în
învățământul primar, se afișează lista cuprinzând numele și prenumele
candidaților înmatriculați la fiecare unitate de învățământ.
Art. 28. - (1) În situația
în care mai există copii care nu au fost încă înscriși la nicio unitate de
învățământ, inspectoratul școlar centralizează și soluționează cererile
părinților acestor copii.
(2)
Comisia județeană/a municipiului București asigură cuprinderea în clasa
pregătitoare a copiilor care nu au fost încă înscriși la nicio unitate de
învățământ, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, în funcție de
opțiunile părinților, de numărul de locuri disponibile și de criteriile de
departajare anunțate conform prezentei metodologii.
(3)
Pentru rezolvarea situațiilor menționate la alin. (1), Comisia județeană/a
municipiului București utilizează locurile disponibile, stabilite conform art.
22.
(4)
Ocuparea locurilor disponibile se face în ordinea stabilită, prin aplicarea
criteriilor de departajare generale și specifice, prevăzute în prezenta
metodologie.
(5)
În situații excepționale, formaţiunile
de elevi pot funcţiona peste efectivul maxim, cu cel mult 3 elevi, după
caz, peste numărul maxim prevăzut la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu
modificările și completările ulterioare, cu aprobarea Consiliului de
administraţie al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări din partea
consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ care solicită exceptarea
de la prevederile alin. (1).
(6)
Comisia județeană/a municipiului București asigură informarea publicului
interesat referitor la procedurile ce trebuie aplicate și la calendarul depunerii/transmiterii
și soluționării cererilor de înscriere ale părinților menționați la alin. (1).
Art. 29. – Comisiile
județene/Comisia municipiului București
rezolvă, în a doua etapă de înscriere,
precum și ulterior prevederilor Calendarului înscrierii, orice altă situație
referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu
prioritate, interesul superior al copilului.
Cap. VIII Procedura de înscriere în
învățământul primar în unitățile cu predare în limbile minorităților naționale
Art. 30. - Înscrierea
copiilor în clasa pregătitoare, în unitățile cu predare în limba unei
minorități naționale, se face în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii și cu calendarul aprobat.
Art.31. - (1) La
stabilirea planurilor de școlarizare, inspectoratele școlare iau toate măsurile
pentru a asigura dreptul la educație în limba maternă al tuturor copiilor,
alocând unităților de învățământ/secțiilor cu predare în limba respectivă un
număr de clase suficient pentru a permite cuprinderea tuturor copiilor care
doresc să studieze în limba maternă respectivă.
(2)
Prevederile alin. (1) se aplică pentru asigurarea dreptului copiilor aparținând
minorităților naționale de a studia în limba maternă, respectiv dreptul de a
studia limba maternă, conform legii.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică, în egală
măsură, pentru asigurarea dreptului copiilor de a studia în limba română, în
zonele în care majoritatea unităților de învățământ sunt cu predare în altă
limbă.
(4) Prin excepție de la prevederile art.
10 alin. (5), referitoare la ordinea de aplicare a criteriilor generale,
respectiv a criteriilor specifice de departajare, în cazul în care unitățile de
învățământ cu predare în limba unei minorități naționale au stabilit printre
criteriile specifice de departajare criteriul de cunoaștere a limbii de
predare, acesta poate fi aplicat înaintea criteriilor generale de departajare.
Cap. IX
Asigurarea dreptului la educație al tuturor copiilor care îndeplinesc
condițiile prevăzute de legislația în vigoare
Art. 32. - (1) După
încheierea celei de-a doua etape, unitățile de învățământ analizează
rezultatele cuprinderii copiilor în clasa pregătitoare, le compară cu
rezultatele recensământului și informează comisiile/comisia județeană/ a
municipiului București cu privire la situația copiilor recenzați care nu sunt
încă înmatriculați la o unitate de învățământ.
(2)
Dacă analiza menționată la alin. (1) demonstrează că există copii recenzați
neînscriși în nicio unitate de învățământ, inspectoratele școlare și unitățile
de învățământ, împreună cu autoritățile administrației publice locale și cu
sprijinul organizațiilor nonguvernamentale, fac demersurile legale pentru
asigurarea dreptului la educație al copiilor care trebuie să fie școlarizați în
anul școlar 2021-2022.
Art. 33. - (1) Copiii care
trebuie să fie școlarizați în anul 2021-2022, dar care nu au fost înmatriculați
sau nu au participat la etapele anterioare de înscriere, sunt distribuiți de
Comisia județeană/a municipiului București, cu respectarea interesului superior
al copilului, a prevederilor prezentei metodologii și ținând cont de
solicitările părinților/ tutorilor legal instituiți/ împuterniciților legali.
(2)
Distribuirea acestora se face la școala de circumscripție sau la altă unitate
de învățământ pentru care optează părintele, pe locurile disponibile.
(3)
În cazul în care pentru o unitate de învățământ există mai multe cereri decât
locuri libere, departajarea se face în funcție de criteriile menționate la art.
10, conform prevederilor prezentei metodologii.
(4)
CJRAE/CMBRAE asigură, la solicitarea părinților/ tutorilor legal instituiți/
reprezentanților legali, serviciile de evaluare a dezvoltării copiilor,
inclusiv după încheierea perioadei de evaluare prevăzute în Calendarul
înscrierii în învățământul primar. Având în vedere faptul că, din punct de
vedere al nivelului de dezvoltare a copilului, schimbările care intervin la
vârsta de 5 – 6 ani sunt continue, și, în unele situații, alerte, la
solicitarea scrisă a părinților/ tutorilor legal instituiți / reprezentanților
legali, copiii care nu au primit
recomandare pentru înscrierea în clasa
pregătitoare pot să se adreseze unității de învățământ cu nivel preșcolar sau
CJRAE/CMBRAE, după caz, pentru eliberarea recomandării pentru înscrierea în
învățământul primar.
Art. 34. - (1) În
localitățile în care majoritatea unităților de învățământ sunt cu predare în
limba română și există unități de învățământ/secții cu predare în limba unei
minorități naționale, comisiile județene și a municipiului București iau toate
măsurile pentru a asigura accesul oricărui copil din localitate la studiul în
limba maternă, prin stabilirea de circumscripții școlare specifice pentru
copiii care au ca limbă maternă limba respectivă.
(2)
Dacă în localitățile menționate la alin. (1) există un număr mic de unități de
învățământ cu predare în limba unei minorități, atunci inspectoratele școlare
respective pot decide să nu aloce circumscripții școlare pentru aceste unități
de învățământ. În acest caz, părinții copiilor care au ca limbă maternă limba
minorității respective pot solicita înscrierea la oricare dintre unitățile de
învățământ cu predare în limba respectivă.
(3)
Pentru unitățile de învățământ cu predare în limba unei minorități naționale
din localitățile menționate la alin. (2), înscrierea copiilor aparținând
minorității naționale respective se face în prima etapă de înscriere, aplicând
criteriile generale și criteriile specifice de departajare elaborate de fiecare
unitate de învățământ, conform prevederilor art. 31.
(4)
Prevederile alin. (1), (2) și (3) se aplică în mod similar pentru unitățile de
învățământ cu predare în limba română din localitățile în care majoritatea
unităților de învățământ sunt cu predare într-o limbă a minorităților
naționale.
Cap. X Înscrierea în învățământul special
Art. 35. - (1) Copiii cu
cerințe educaționale speciale pot fi înscriși în școlile de masă, în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2)
În situațiile în care orientarea școlară impune înscrierea în învățământul
special, părinții se adresează școlii de circumscripție sau CJRAE/CMBRAE, de la
care primesc informațiile necesare pentru înscrierea în învățământul special.
Art. 36. - (1) Înscrierea
copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul special se face
direct la unitatea de învățământ specială, cu documentele prevăzute de prezenta
metodologie, la care se adaugă documentul care atestă orientarea către
învățământul special.
(2)
Comisiile de înscriere din unitățile de învățământ special completează
cererile-tip de înscriere direct în aplicația informatică.
(3)
Validarea cererilor-tip de înscriere se realizează conform modalității
prevăzute la art. 15, alin. (4) și (5).
(4)
Toți copiii care au orientarea școlară pentru învățământul special vor fi
înmatriculați conform solicitării.
Cap. XI Înscrierea în învățământul particular
Art. 37. - (1)
Inspectoratele școlare solicită unităților de învățământ particular autorizate
sau acreditate date referitoare la oferta de locuri pentru clasa pregătitoare.
(2)
Pentru a asigura cuprinderea tuturor copiilor care necesită înscrierea în
învățământul primar în anul școlar 2021-2022 într-o unitate de învățământ, la
solicitarea unităților de învățământ particular autorizate sau acreditate,
inspectoratele școlare includ oferta unităților de învățământ particular în aplicația informatică utilizată
pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare și o comunică școlilor din învățământul de
stat.
(3)
Fiecare unitate de învățământ are obligația de a oferi, la solicitarea
părinților, inclusiv informații referitoare la unitățile de învățământ
particular autorizate sau acreditate care au în oferta educațională clase
pregătitoare.
(4)
Unitățile de învățământ de stat oferă părinților informații doar despre acele
unități de învățământ particular care au transmis informațiile necesare către
inspectoratele școlare.
Art.
38.
- (1) Înscrierea copiilor în unitățile de învățământ particular care au
solicitat includerea ofertei lor de școlarizare în aplicația informatică
utilizată pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare se face prin
completarea și validarea cererii-tip de înscriere și respectarea procedurilor
prevăzute în prezenta metodologie.
(2)
Înscrierea copiilor în unitățile de învățământ particular prevăzute la alin.
(1) se face în prima etapă de înscriere.
(3)
În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea
de învățământ particular solicitată, acesta poate fi înscris la școala de
circumscripție, dacă părintele a bifat opțiunea de întoarcere la școala de
circumscripție prevăzută la art. 14 alin. (6) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
Art. 39. - (1) În cazul
în care părintele dorește înscrierea la o unitate de învățământ particular care
nu a optat pentru includerea ofertei sale de școlarizare în aplicația
informatică, înscrierea se face de către părinte în conformitate cu procedurile
stabilite de unitatea de învățământ.
(2)
La încheierea tuturor etapelor de înscriere, unitățile de învățământ particular
menționate la alin. (1) au obligația de a introduce în Sistemul informatic
integrat al învățământului din România (SIIIR)
toți elevii înmatriculați.
Cap. XII Înscrierea în unitățile de
învățământ care au în ofertă clase organizate conform reglementărilor specifice
alternativelor educaționale
Art. 40. - (1) Înscrierea
copiilor în clasa pregătitoare la unitățile de învățământ care au în ofertă
clase organizate conform reglementărilor specifice alternativelor educaționale,
denumite în continuare unități de
învățământ alternativ, se face de către părinte/ tutore legal instituit /
împuternicit legal în conformitate cu propriile opțiuni, cu numărul de locuri
acordat claselor organizate conform principiilor specifice alternativei
educaționale și cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2)
Unitățile de învățământ alternativ de stat sunt incluse în aplicația
informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare.
(3)
Unitățile de învățământ alternativ particular autorizate sau acreditate care
doresc să fie incluse în aplicația informatică pentru înscrierea în clasa
pregătitoare vor transmite inspectoratelor școlare toate informațiile necesare
pentru a participa la procedurile prevăzute de prezenta metodologie.
(4)
Unitățile de învățământ alternativ de stat, precum și cele particulare
autorizate sau acreditate care doresc să fie incluse în aplicația informatică
pentru înscrierea în clasa pregătitoare stabilesc criteriile specifice de
departajare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(5)
Fiecare unitate de învățământ are obligația de a oferi, la solicitarea
părinților informații referitoare la unitățile de învățământ alternativ
autorizate sau acreditate din județ/municipiul București care au în ofertă
clase pregătitoare și care îndeplinesc condițiile precizate la alin. (2) și
(3).
Art. 41. - (1) În cazul
unităților de învățământ alternativ de stat care au constituită circumscripție
școlară, se parcurg etapele de înscriere prevăzute de prezenta metodologie.
(2)
În cazul unităților de învățământ alternativ de stat care nu au constituită
circumscripție școlară, părinții se adresează pentru înscriere unității de
învățământ dorite. Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare la aceste unități
de învățământ se face în prima etapă de înscriere.
(3)
În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea
de învățământ alternativ solicitată, acesta este înscris la școala de circumscripție,
dacă părintele a bifat opțiunea de întoarcere la școala de circumscripție
prevăzută la art. 14 alin. (6) sau, în caz contrar, participă la a doua etapă
de înscriere.
Art.42. - Înscrierea la
unitățile de învățământ alternativ particulare se face în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii, referitoare la înscrierea în învățământul
particular.
Art.43. - La încheierea
tuturor etapelor de înscriere, unitățile de învățământ alternativ a căror
ofertă nu a fost inclusă în aplicația informatică au obligația de a introduce
în SIIIR toți elevii înmatriculați, pentru fiecare alternativă educațională.
Cap. XIII Coordonarea procesului de înscriere a
copiilor în învățământul primar
Art. 44. - (1)
Coordonarea, la nivel național, a procesului de înscriere a copiilor în
învățământul primar este asigurată
de Comisia națională.
(2)
Comisia națională se compune din:
a) președinte –
secretar de stat;
b) vicepreședinți – personal cu funcții de
conducere din ME;
c) 1-3 secretari –
inspectori de specialitate din ME;
d) 4-5 membri -
directori și inspectori de specialitate din ME.
(3)
Componența nominală a comisiei naționale se stabilește prin ordin al
ministrului educației.
Art. 45. - Atribuțiile
Comisiei naționale sunt următoarele:
a) coordonează
procesul de înscriere a copiilor în învățământul primar, urmărind respectarea
prevederilor prezentei metodologi;
b) stabilește modelul cererii-tip de înscriere,
îl transmite comisiilor județene/a municipiului București și asigură aplicația
informatică pentru înscrierea copiilor în învățământul primar;
c) instruiește
președinții comisiilor județene/a municipiului București;
d) elaborează și
transmite inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al
Municipiului București (ISJ/ISMB)
instrucțiuni referitoare la înscrierea
copiilor în învățământul primar;
e) asigură
transmiterea informațiilor referitoare la înscrierea copiilor în învățământul primar, pentru anul
școlar 2021-2022, către mijloacele de comunicare în masă, pentru a asigura
transparența și informarea părinților și a publicului interesat;
f) controlează și
îndrumă acțiunile legate de înscrierea copiilor în învățământul primar în
județele țării, urmărind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g) procesează
cererile – tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și realizează
repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți/ tutori legal
instituiți/ împuterniciți legali au solicitat acest lucru în cererea – tip.
Transmite inspectoratelor școlare și unităților de învățământ lista
candidaților admiși și a numărului de locuri disponibile, după repartizarea
acestor candidați;
h) poate numi delegați
ai Comisiei naționale, care să controleze și să îndrume activitatea comisiilor
județene/a municipiului București și a comisiilor de înscriere din unitățile de
învățământ;
i) analizează
desfășurarea procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar la nivel
național, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile județene/a municipiului
București de înscriere, și prezintă concluziile acestei analize conducerii ME;
j)
propune
ministrului educației modificări ale metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul
primar.
Art. 46. - (1) Coordonarea
la nivel județean/al municipiului București a procesului de înscriere a
copiilor în învățământul primar este asigurată de Comisia județeană/a
municipiului București.
(2)
Comisiile județene/Comisia municipiului București organizează comisii de
înscriere în unitățile de învățământ.
Art. 47. - (1) Comisia
județeană/a municipiului București este numită prin decizie a inspectorului
școlar general și este compusă din:
a)
președinte - inspectorul școlar general sau un inspector școlar general
adjunct;
b)
secretari - 1 – 3 inspectori școlari;
c)
membri - 1 - 5 inspectori școlari, cadre didactice, informaticieni, operatori
PC, secretari.
(2)
În situații bine justificate, numărul de secretari și de membri ai Comisiei județene
și ai Comisiei municipiului București poate fi suplimentat, prin decizie a
inspectorului școlar general. Decizia se comunică Comisiei naționale.
(3)
Inspectorii școlari pentru învățământ primar și pentru învățământul preșcolar,
informaticianul inspectoratului și, după caz, inspectorul de limba și
literatura maternă/inspectorul pentru minorități fac parte din comisia
menționată la alin. (1).
(4)
Comisiile județene și Comisia municipiului București au următoarele atribuții:
a) organizează,
monitorizează și răspund de modul de desfășurare a acțiunilor de înscriere a copiilor în învățământul primar, în județul
respectiv/municipiul București, în conformitate cu prevederile legale și ale
prezentei metodologii;
b) răspund de
transmiterea prezentei metodologii și a tuturor reglementărilor privitoare la
înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în unitățile de învățământ care
școlarizează nivelul de învățământ preșcolar și primar;
c) răspund de
asigurarea cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a părinților și a
publicului larg cu privire la acțiunile de înscriere a copiilor în învățământul
primar;
d) elaborează,
împreună cu directorii unităților de învățământ, un plan de măsuri pentru
pregătirea și organizarea înscrierii
copiilor în învățământul primar; acest plan cuprinde, în mod obligatoriu,
planificarea perioadei acțiunilor de consiliere și de orientare a părinților
copiilor înscriși la grădiniță în grupa mare;
e) contribuie la
stabilirea planului de școlarizare, în funcție de numărul de copii din
circumscripție care au împlinit vârsta pentru a fi școlarizați și de capacitatea de cuprindere a unităților
de învățământ, precum și în funcție de numărul cererilor de înscriere depuse
conform prevederilor prezentei metodologii, și anunță unităților de învățământ
numărul de locuri acordate pentru clasa pregătitoare;
f) introduc în
aplicația informatică numărul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de
învățământ, conform planului de școlarizare aprobat, respectiv conform datelor
furnizate de unitățile de învățământ particular;
g) asigură crearea
unei baze de date la nivelul fiecărei unități de învățământ și la nivel
județean, care conține datele personale ale copiilor ce urmează să fie cuprinși
în clasa pregătitoare, așa cum sunt acestea trecute în cererea-tip de
înscriere, coordonează completarea bazei de date și se asigură că au fost luate
măsuri privind securitatea și confidențialitatea datelor;
h) avizează
deciziile emise de directorii fiecărei unități de învățământ care are clase
pregătitoare, cu privire la comisia de
înscriere formată din directori, profesori, operatori PC, secretari, care să
asigure buna desfășurare a operațiunilor legate de crearea bazei de date pentru
repartizarea copiilor în clasa pregătitoare;
i) instruiesc
persoanele care fac parte din comisiile de înscriere din unitățile de
învățământ;
j)
analizează
criteriile specifice de departajare, propuse de consiliile de administrație din
unitățile de învățământ;
k) transmit către
fiecare unitate de învățământ modelul electronic al cererii-tip de înscriere și
îndrumă operațiile de completare a acestora, de verificare a cererilor-tip
listate din calculator și de corectare a eventualelor erori;
l) elaborează
proiectul procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile
disponibile, în a doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare și îl supune
aprobării Consiliului de administrație al ISJ/ISMB; comunică procedura
unităților de învățământ și o afișează pe site-ul inspectoratului; informează
comisia națională din cadrul ME cu privire la această procedură;
m) elaborează
proiectul procedurii privind repartizarea elevilor înscriși în unitatea de
învățământ în clasele pregătitoare aprobate acesteia, cu respectarea
criteriilor prevăzute la art. 51 (4); comunică procedura unităților de
învățământ și o afișează pe site-ul/avizierul unităților de învățământ și pe
site-ul inspectoratului școlar;
n) centralizează și
soluționează cererile părinților ai căror copii nu au fost înscriși la vreo
unitate de învățământ, după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere;
o) asigură, conform
prevederilor prezentei metodologii, instituirea și funcționarea unei linii telverde, la care părinții și alte
persoane interesate pot obține, gratuit, informații referitoare la cuprinderea
copiilor în învățământul primar;
p) numesc
reprezentanți ai Comisiei județene/a municipiului București care să țină
permanent legătura cu presa, pentru a oferi informații corecte și actualizate
despre înscrierea copiilor în învățământul primar, inclusiv posibilitatea de
informare la telverde și numărul
acestuia;
q) la sfârșitul
fiecărei etape de înscriere, coordonează afișarea, în fiecare unitate de
învățământ și pe site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatriculați, cuprinzând
numele și prenumele acestora și a locurilor rămase disponibile;
r) pot numi delegați
ai Comisiei județene/a municipiului București care să controleze și să îndrume
activitatea comisiilor de înscriere din unitățile de învățământ;
s) controlează
respectarea prevederilor prezentei metodologii în toate unitățile de învățământ
din județ/Municipiul București și sancționează, în conformitate cu prevederile
legale, încălcarea legislației în vigoare de către membrii comisiilor de
înscriere;
t) se asigură că
toți copiii care trebuie să fie cuprinși în clasa pregătitoare în anul școlar
2021 - 2022 sunt înscriși într-o unitate de învățământ în învățământul primar
și fac demersurile legale pentru a
asigura participarea la educație a
acestora;
u) elaborează și
transmit ME raportul cu privire la modul de desfășurare a procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar,
în termen de 10 zile de la încheierea ultimei etape de înscriere, și propun
eventuale modificări ale prezentei metodologii.
(5)
La ședințele Comisiei județene/a municipiului București participă persoana
responsabilă cu linia telverde, informând comisia referitor la toate aspectele
semnalate pe această cale.
Art. 48. - (1) Comisia de
înscriere din unitatea de învățământ este alcătuită din:
a)
președinte - directorul sau directorul adjunct al unității de învățământ;
b)
secretar – secretarul șef/ secretarul unității de învățământ sau un cadru
didactic, în situația în care școala nu are un secretar;
c)
membri – 1-7 cadre didactice, informaticieni, secretari etc.
(2)
Comisia de înscriere din unitatea de învățământ are următoarele atribuții:
a) asigură
informarea părinților, referitor la prevederile legale, la procedurile și
Calendarul înscrierii în învățământul
primar, respectiv la prelucrarea datelor cu caracter personal în condiții de
maximă siguranță;
b) asigură crearea
bazei de date privitoare la candidații pentru înscrierea în clasa pregătitoare;
în acest scop alocă un număr suficient de calculatoare pentru a asigura fluența
procesului de înscriere la clasa pregătitoare, precum și resursa umană necesară
și competentă pentru operarea pe calculator;
c) verifică
documentele depuse la înscriere, în prezența părinților, completează în
aplicația informatică și/sau validează cererile-tip de înscriere, cuprinzând
datele personale și, după caz, informația necesară pentru asigurarea
departajării candidaților proveniți din alte circumscripții;
d) răspunde de
transcrierea corectă a datelor în cererile-tip de înscriere și verifică,
împreună cu părinții corectitudinea informațiilor introduse în aplicația
informatică; efectuează corectarea greșelilor sesizate;
e) stabilește și
anunță din timp criteriile de departajare specifice unității de învățământ,
care se aplică în situația în care există mai multe cereri de la părinți din
afara circumscripției școlare decât locuri rămase libere după înscrierea
copiilor din circumscripția școlară;
f) transmite
comisiei județene/a municipiului București, spre verificare de către
consilierul juridic al ISJ/ISMB, a criteriilor specifice de departajare care se
aplică în cazul în care există mai multe solicitări de înscriere a copiilor din
afara circumscripției școlare decât locuri libere;
g) procesează, pe
baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de
părinți, cererile de înscriere ale celor care au domiciliul în afara
circumscripției școlare și solicită înscrierea la respectiva unitate de
învățământ pe locurile rămase libere; admit sau resping cererile acestora, prin
aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare, și propune
Consiliului de administrație al unității de învățământ lista candidaților admiși,
spre validare;
h) asigură marcarea
în aplicația informatică a cererilor – tip de înscriere depuse de părinții
copiilor care provin din altă circumscripție școlară, admiși în unitatea de
învățământ;
i) asigură prezența
permanentă, în perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de înscriere din
unitatea de învățământ, care să ofere informații și consiliere persoanelor care
se prezintă pentru completarea ori validarea cererilor-tip de înscriere sau
pentru a solicita informații referitoare la cuprinderea copiilor în
învățământul primar;
j)
afișează,
în termenul stabilit de prezenta metodologie, listele cuprinzând numele și
prenumele copiilor înmatriculați la clasa pregătitoare;
k) elaborează și
transmite inspectoratului școlar raportul cu privire la modul de desfășurare a
procesului de înscriere a copiilor în
învățământul primar, în termen de 5 zile de la încheierea ultimei etape de
înscriere, și propune eventuale modificări ale prezentei metodologii.
Cap. XIV Dispoziții finale
Art. 49. - Prezentarea de
înscrisuri false la înscrierea în clasa pregătitoare se pedepsește conform
legii și atrage pierderea locului obținut prin fraudă.
Art. 50. - Persoanele
vinovate de transcrierea eronată a datelor personale ale copiilor sau de
nerespectarea prevederilor prezentei metodologii vor fi sancționate
disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz.
Art. 51. - (1) Se
interzice unităților de învățământ de stat să instituie taxe sau să solicite
părinților alte foloase pentru a realiza înscrierea copiilor în clasa pregătitoare.
(2)
Se interzice colectarea sau favorizarea acțiunii de colectare a unor fonduri
materiale sau bănești de la părinții care solicită înscrierea în învățământul
primar.
(3)
Personalul din învățământ care, în procesul de înscriere a copiilor în clasa
pregătitoare, săvârșește fapte de natură penală sau care manifestă neglijență
în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin este sancționat în conformitate cu
prevederile legislației în vigoare.
(4)
Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare se face după
finalizarea procesului de înscriere, conform Calendarului, în baza procedurii
aprobate de Consiliul de Administrație, cu respectarea criteriilor de
transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune.
Art. 52. - (1) Unitățile
de învățământ cu program integrat de artă și sportiv care, potrivit
reglementărilor în vigoare, pot organiza programul integrat începând cu
învățământul primar pot școlariza elevi în învățământul de artă și sportiv
începând cu clasa I.
(2)
Înscrierea copiilor în clasa I cu program integrat de artă și sportiv se face
în conformitate cu legislația în vigoare care reglementează organizarea și
funcționarea învățământului vocațional de arte și sportiv.
(3)
În scopul asigurării continuității școlarizării copiilor într-o unitate de
învățământ, respectiv formațiune de studiu, unitățile de învățământ menționate
la alin.1, care au în ofertă clasă pregătitoare, pot organiza testarea
aptitudinilor copiilor care ar putea parcurge, începând cu clasa I, program
integrat de artă sau sportiv, chiar înainte de înscrierea acestora la clasa
pregătitoare.
(4)
Înscrierea în clasa pregătitoare la unitățile de învățământ menționate la
alin.(3) se face în prima etapă de înscriere.
(5)
Copiii care nu promovează testele de aptitudini menționate la alin.(3), dar
care îndeplinesc condițiile prevăzute de prezenta metodologie, pot fi înscriși
în clasa pregătitoare în unitatea de învățământ respectivă. În acest caz,
părinții vor fi informați că școlarizarea copiilor în clasa I în cadrul
acelorași formațiuni de studiu este condiționată de promovarea testelor de
aptitudini după parcurgerea clasei
pregătitoare.
Art. 53. (1) Comisiile județene și Comisia municipiului București monitorizează și
controlează activitatea comisiilor de înscriere din unitățile de învățământ,
verificând respectarea legalității, a transparenței și a prevederilor prezentei
metodologii, inclusiv documentele elaborate de comisiile de înscriere din
unitățile de învățământ sau documentele depuse pentru înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare, și iau măsurile care se impun pentru respectarea
legalității și asigurarea drepturilor egale pentru toți copiii.
(2) La cererea
scrisă a părintelui, adresată Comisiei județene/ a municipiului București,
ISJ/ISMB soluționează, în interesul superior al copilului, situațiile
excepționale care necesită amânarea înscrierii în învățământul primar sau cele
care nu se încadrează în Calendarul înscrierii în învățământul primar.
(3)
În situația în care validarea cererii-tip de înscriere se face în baza
declarației pe proprie răspundere, părinții au obligația de a prezenta în
format fizic documentele care au stat la baza înscrierii în învățământul primar
în termen de maximum două săptămâni de la începerea cursurilor. Prezentarea de
înscrisuri false se pedepsește conform legii și atrage pierderea locului
obținut prin fraudă.
Art. 54. Comisiile
județene/comisia municipiului București, precum și comisiile de înscriere din
unitățile de învățământ pot solicita autorităților în drept verificarea
respectării prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005,
privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor
români, republicată cu modificările și completările ulterioare.
Art. 55. (1) Comisia națională
verifică, direct sau prin delegații săi, respectarea prezentei metodologii și
ia măsurile care se impun pentru respectarea acesteia.
(2)
Inspectoratele școlare județene/ inspectoratul școlar al municipiului
București, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul
Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și unitățile de învățământ asigură respectarea
măsurilor igienico-sanitare, în contextul pandemiei cu noul coronavirus.
Art. 56. - Comisia
națională poate solicita ministrului educației, în situații justificate,
modificări ale calendarului înscrierii.
Art. 57. –(1) În
conformitate cu prevederile art.5 alin (1) lit. e) din Regulamentul (UE) nr. 2016/679 al
Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția
persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal
și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei
95/46/CE, denumit în continuarea RGPD, datele personale sunt păstrate
într-o formă care permite identificarea persoanelor vizate pe o perioadă care
nu depășește perioada necesară îndeplinirii scopului în care sunt prelucrate
datele.
(2) Listele referitoare la înscrierea copiilor în
învățământul primar în anul școlar 2021 - 2022 sunt publice pe paginile de
internet ale unităților de învățământ. Inspectoratele vor lua toate măsurile
pentru eliminarea acestora de pe site-ul unităților de învățământ sau al
inspectoratului școlar în termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea
etapelor de înscriere prevăzute în Calendarul înscrierii.
(3)
Listele în format letric rămân afișate la avizierul unităților de învățământ
până cel târziu la data începerii anului școlar 2021-2022.
Art.58. – La data
intrării în vigoare a prezentei metodologii, orice dispoziție contrară se
abrogă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu